ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

مردانی که با زنان باهوش ازدواج می‌کنند، شادترند!

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که با زنان باهوش ازدواج می‌کنند عمر طولانی‌تر و زندگی بهتری دارند. در این تحقیق که روی بیش از 1.5 میلیون نفر انجام شد مشخص شد میزان تحصیلات زنان بسیار بیشتر از مردان روی کیفیت زندگی و داشتن عمر طولانی‌تر مؤثر است. 



محققان این بررسی معتقدند زنانی که دارای تحصیلات بالاتر هستند بیش از دیگر زنان از رژیم‌های غذایی سالم، درمان‌های پزشکی و رعایت نکات بهداشتی مطلع هستند و به همین دلیل می‌توانند کیفیت زندگی همسر و فرزندان خود را به‌طور قابل توجهی بهبود ببخشند. 



زنان به‌طور سنتی بیش از مردان وظایف خانه و خانواده را به دوش می‌کشند و به همین دلیل میزان تحصیلات زنان بیشتر از مردان روی کیفیت زندگی مؤثر است. برای مثال در صورتی که زنان اطلاعات کافی در مورد مواد غذایی و خواص آن داشته باشند می‌توانند رژیم غذایی سالم‌تری برای خانواده خود فراهم کنند و به این ترتیب به سلامت اعضای خانواده کمک کنند. 



زنانی که تحصیلات بالاتری دارند همچنین اطلاعات کامل‌تری در مورد داروها و مسائل بهداشتی دارند که این موضوع می‌تواند کمک بسیار مؤثری به پیش‌گیری از بیماری‌ها در میان اعضای خانواده کند. 



این تحقیق با استفاده از مطالعه‌ای که در سال 1990 روی بیش از 5/1‌میلیون سوئدی که بین 30 تا 59 سال سن داشتند، این مطالعه که نزدیک به 13 سال به طول انجامیده بود علت‌های گوناگون مرگ را که شامل سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته و مانند این‌ بود بررسی می‌کرد. 



این تحقیقی که در نشریات بیماری‌های عفونی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد در مورد زنان میزان تحصیلات بالاتر تأثیر بسیار بیشتری روی بهبود زندگی مردان و افزایش طول عمر آنها دارد، این در حالی است که در مورد مردان میزان درآمد ماهانه اهمیت بیشتری برای داشتن زندگی بهتر دارد. 



تحقیقات نشان می‌دهد درآمد مناسب مردان می‌تواند میزان مرگ و میر را هم برای زن و هم برای خود مرد کاهش دهد که این بدان دلیل است که مردان مسئولیت تأمین هزینه زندگی و مایحتاج خانواده را دارند. 


این بررسی‌ها نشان می‌دهد مردانی که با زنان دارای تحصیلات دبیرستانی ازدواج می‌کنند نسبت به مردانی که با زنان دارای تحصیلات دانشگاهی ازدواج می‌کنند با احتمال 25 درصد بیشتر دچار مرگ زودرس می‌شوند.زنان تحصیل‌کرده سریع‌تر متوجه بیماری‌ در بین اعضای خانواده و همسر خود می‌شوند و نسبت به مسائل پزشکی توجه بیشتری نشان می‌دهند. تحصیلات زنان روی مرگ و میر خودشان  

هم تأثیر بسیار بالاتری دارد به‌طوری که زنان دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت زنان دارای تحصیلات مدرسه‌ای 53 درصد بیشتر در خطر مرگ زوهنگام هستند. 



پروفسور الن ماریون دیویس از دانشکده بهداشت عمومی انگلستان در این باره گفت این تحقیقات نشان می‌دهد شیوه زندگی، طول عمر، سلامت و تحصیلات تا چه حد به یکدیگر وابسته هستند. به همین دلیل می‌توان با بالا بردن سطح عمومی تحصیلات در یک جامعه طول عمر را افزایش داده و جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم. 



در تحقیقی که توسط دانشگاه ملی استرالیا به انجام رسیده بود نیز نتایج مشابهی در این زمینه به دست آمد. این محققان متوجه باشند ازدواج به‌طور کلی میزان رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد. میزان این افزایش در مردان بسیار بیشتراست به‌طوری که مردان بعد از ازدواج به میزان 135 درصد بیشتر نسبت به دوران مجردی شادتر هستند. اگر چه این آمار در مورد زنان کم‌تر است به‌طوری که میزان افزایش رضایت آنها نزدیک به 54 درصد بود.

در این تحقیقات همچنین مشخص شد به ازای هر سالی که به تحصیلات زنان اضافه می‌شود میزان رضایت و شادی مردان از زندگی مشترک نزدیک به 8 درصد افزایش پیدا می‌کند، به این ترتیب می‌توان گفت مردی که با یک زن لیسانسه ازدواج کند نسبت به مردی که با زنی با تحصیلات غیر دانشگاهی ازدواج کند 32 درصد شادتر است.

اگرچه این تحقیقات نشان می‌دهد این موضوع در مورد زنان صادق نیست و تحصیلات مردان تأثیر زیادی در رضایت زنان از زندگی ندارد، بلکه فاکتور مهم در این زمینه سطح و منزلت اجتماعی، موفقیت و موقعیت شغلی و میزان درآمد است.

کوروش پادشاهی که یک همسر داشت

 

 

 

 بانو کاساندان  همسر و همراه  و همفکر همیشگی بزرگ مردی به نام کوروش بود. کوروش بزرگ در طول زندگی خود فقط یک زن اختیار کرد و او کاساندان نام داشت .کاساندان قبل از کوروش درگذشت و بعد از او کوروش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید. کوروش کاساندان را بسیار دوست میداشت.هنگام مرگ کاساندان در بابل ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.مقبره کاساندان در پاسارگاد ، در کنار آرامگاه کوروش بزرگ می‌باشد.
 

پس از کوروش بزرگ او نخستین شخصیت قدرتمند کشور بزرگ ایران بود. کاساندان  ملکه 28 کشور آسیائی بود که کوروش بزرگ بر آنها پادشاهی می کرده است. مورخین یونانی و گزنفون از وی با نیکی و بزرگ منشی یاد می کرده اند.

کاساندان ملکه ایران ۵ فرزند با نام های کمبوجیه ،  بردیا ، آتوسا ، رکسانه و ارتیستونه داشت.

پسر بزرگ کاساندان و کوروش، کمبوجیه دوم، جهانگشایی کرد و مصر را به امپراتوری هخامنشیان افزود. بردیا نیز مدتی کوتاه بر تاج تخت نشست. اما آتوسا را بی‌شک باید با دیدی دگر نگریست. چرا که دختر کوروش بودن چنان «جایگاه ویژه ای» به او بخشید که داریوش بزرگ او را به همسری خویش برگزید. و فرهیختگی و درایت آتوسا در تمام طول تاریخ زبانزد شد.

 بی شک کاساندان مادری بزرگ بود که چنین فرزندان بزرگی پرورش داد که هر یک نامی نیک در تاریخ دارند. وی همچنین همسری نمونه بود چرا که در همه مراحل سخت دوشادوش کوروش بزرگ حضور داشت و همراه همیشگی او بود.

 

نوشته های تاریخی نشان می دهد که کوروش نه تنها در امور سپاهیگری دارای نبوغ نظامی و در جهانگشایی و کشور داری بسیار انسان دوست و نوع پرور بوده بلکه در امور خانوادگی نیز یکی از وفادارترین مردان روزگار بوده است.
  در مرگ این بانوی بزرگ همچنان اختلاف نظر وجود دارد برای نمونه آقای غیاث آبادی آورده اند که :
درگذشت کاساندان، بانوی کورش: 21 اسفند ایرانی، 26 آدار آرامی، 19 مارس میلادی،  . (شماره این روز را به دلیل تخریب متن کتیبه نمی‌توان خواند. اما به احتمال در روز پیش از آغاز سوگواری بوده است که با شش روز سوگواری، یک دوره هفت روزه تکمیل می‌شده است).

 

هرودوت و چند تن ار تاریخ نویسانان مشهور می نویسند : 

 
 

مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر  

 

آماژیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر  

 

زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و  

 

کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .  

 

 اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند. 

آنان میدانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و ثانیا همه آگاه بودند که مادر  کمبوجیه کاسندان هخامنشی بوده است.
 

قضاوت ما درباره دیگران، عامل بیولوژیک دارد

به گزارش ایسنا، روانشناسان دانشگاه آکسفورد با مطالعه روی چندین داوطلب بالغ و سالم در این زمینه دریافتند داوطلبانی که میزان فعالیت سروتونین در مغز آنها کاهش پیدا کرده با مشاهده تصاویر مربوط به چندین زوج اظهار داشتند که روابط بین این زوج‌ها کمتر رومانتیک و صمیمی است در حالی که داوطلبانی که مقدار فعالیت سروتونین در آنها طبیعی بود چنین قضاوتی را از روی عکس‌ها نداشتند.

گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، پروفسور روبرت روگرز متخصص علم روانشناسی در این دانشگاه تاکید می‌کند سروتونین در رفتارهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و در بروز اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

این مطالعات به طور مفصل‌تر در نشریه روانپزشکی بیولوژیک به چاپ رسیده است

عاشقش بودم عاشقم نبود

عاشقش بودم عاشقم نبودوقتی عاشقم شد که دیگه دیر شده بود حالا می فهمم که چرا اول قصه ها میگن یکی بود یکی نبود   یکی بود یکی نبود . این داستان زندگی ماست . همیشه همین بوده . یکی بود یکی نبود . در اذهان شرقی مان نمی گنجد با هم بودن . با هم ساختن . برای بودن یکی ، باید دیگری نباشد. هیچ قصه گویی نیست که داستانش این گونه آغاز شود ، که یکی بود ،  دیگری هم بود . همه با هم بودند . و ما اسیر این قصه کهن ، برای بودن یکی ، یکی را نیست می کنیم .  از دارایی ، از آبرو ، از هستی . انگار که بودنمان وابسته نبودن دیگریست . هیچ کس نمیداند ، جز ما . هیچ کس نمی فهمد جز ما . و آن کس که نمی داند و نمی فهمد ، ارزشی ندارد ، حتی برای زیستن .  و این هنری است که آن را خوب آموخته ایم .  هنر نبودن دیگری !

دبستان‌ها از هفته آینده پنج‌شنبه‌ تعطیل هستند

فارس: در این دستورالعمل که از سوی فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، با اشاره به مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، آمده است: این مصوبه در زمان باقیمانده از سال تحصیلی جاری در مدارس «داوطلب» با رعایت موارد زیر اجرا شود.

 لازم است تا تاریخ 11 فروردین 90 اطلاع‌رسانی مناسب به مناطق و مدارس استان انجام گیرد و مدارسی که داوطلب اجرای مصوبه در سه ماهه پایانی سال تحصیلی جاری هستند، موضوع را در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان مدرسه (حتی‌الامکان از تاریخ 14 لغایت 18 فروردین 90) مطرح کرده و پس از بررسی و تبیین، در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

 در صورت تصویب اجرای این طرح (در مدت باقیمانده از سال تحصیلی جاری)، مراتب به صورت کتبی به اداره آموزش و پرورش مربوطه اعلام و از تاریخ 20 فروردین 90 نسبت به اجرای آن اقدام شود.

 * دایر بودن کلاس‌های تحت پوشش طرح "ارزشیابی توصیفی " تا 13 خرداد

 در ادامه این بخشنامه تأکید شده است: اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف برنامه به ذینفعان به ویژه اولیای دانش‌آموزان حتماً انجام گیرد همچنین با عنایت به اثربخشی مراسم آغازین و نماز جماعت در فرآیند تربیت‌پذیری دانش‌آموزان، بر حضور فعال و با نشاط همکاران در این برنامه‌ها تأکید شود.

 این دستورالعمل در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به فرآیندی بودن شیوه ارزشیابی و حذف امتحان پایانی، کلاس‌های تحت پوشش برنامه "ارزشیابی توصیفی "، تا تاریخ 13 خرداد 90 فعالیت رسمی خود را ادامه خواهند داد همچنین تنظیم گزارش فعالیت و اقدامات انجام شده در این خصوص به همراه پیشنهادهای لازم و ارسال آن به معاونت آموزش ابتدایی تا پایان اردیبهشت 1390 مورد انتظار است.

 * اختصاص "نوبت صبح " مدارس دونوبته به دوره دبستان در زمان اجرای طرح

 در ادامه این دستورالعمل آمده است: با توجه به اینکه یک نوبته‌شدن مدارس می‌تواند به اجرای مطلوب این مصوبه کمک کند، شایسته است از هم‌اکنون ساماندهی نیروی انسانی و فضا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در دستور کار استان و مناطق استان قرار گیرد و در صورتی که قرار باشد آموزشگاهی به صورت دو نوبته با «دو دوره تحصیلی متفاوت» فعالیت کند، تأکید می‌شود نوبت صبح به دوره دبستان اختصاص داده شود.

 دستورالعمل طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه این مصوبه از مهر ماه 90، به صورت سراسری در تمام مدارس ابتدایی کشور اجرا خواهد شد، لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص انجام گیرد.

 * متن مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبستان‌ها

 در مصوبه هشتصد و سی‌ و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» که به پیوست دستورالعمل معاون آموزش ابتدایی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: شورای عالی آموزش و پرورش به منظور مدیریت بهینه زمان آموزش و فراهم آوردن زمینه تحول‌آفرینی در فرایند تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و تربیتی، طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» را به شرح زیر تصویب می‌کند.

 ماده «یک» این مصوبه با اشاره به اهداف طرح مذکور تصریح می‌کند: تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری فزون‌تر، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان، انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، تقویت ارتباط مدرسه و خانواده و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده خویش و تقویت انگیزش و فراهم‌آوردن زمینه ارتقای تحصیلی و شایستگی‌های حرفه‌ای، شغلی و پژوهشی معلمان از جمله مهمترین اهداف این‌ طرح است.

 ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «چگونگی اجراء» اظهار می‌دارد: برنامه هفتگی مدارس ابتدایی به میزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصیلی با رعایت جدول مواد درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و اجرا می‌شود.

 در بند "یک " ماده «2» این مصوبه با اشاره به نکات ضروری در تنظیم «برنامه هفتگی» دانش‌آموزان آمده است: برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود.

 همچنین، بر اساس بند "2 " ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، زمان هر جلسه برای پایه‌های اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 50 دقیقه تعیین می‌شود.

 بند "3 " ماده «2» تأکید می‌کند: برای پایه‌های اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 15 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شود.

 * ممنوعیت تلفیق دو جلسه روزانه و حذف زمان استراحت دانش‌آموزان

 این مصوبه در بند "4 " ماده «2» ادامه می‌دهد: روزانه 15دقیقه به مراسم آغازین و 20 دقیقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص می‌یابد؛ بر این اساس، تلفیق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بین آنها مجاز نخواهد بود.

 مصوبه طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در ماده «3» اعلام می‌‌کند: زمان شروع و پایان ساعات کار روزانه مدارس برحسب شرایط جغرافیایی و افق محلی هر منطقه با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و تأیید شورای آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌شود.

 * اختصاص روزهای پنج‌شنبه به فوق‌برنامه و آموزش ضمن خدمت معلمان

 ماده «4» این مصوبه تصریح می‌کند: مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل «فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی»، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

 ماده «5» مصوبه مذکور خاطرنشان می‌کند: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزشیابی از اجرای این مصوبه را در پایان سال تحصیلی 91ـ1390 تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند؛ بر اساس ماده «6»، زمان اجرای این مصوبه از مهرماه 1390 خواهد بود.

 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، پس از امضا و تأیید از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شده است.

اثرات سوء باکتری های معده بر عملکرد مغز

به گزارش دیلی‌میل، تحقیقات نشان می‌دهد این ارتباطات حاصل فعالیت باکتری‌های موجود در سیستم گوارش است و می‌تواند روی برخی از عملکردهای مهم مغز مانند قدرت یادگیری، شخصیت و قدرت حافظه انسان‌ها تاثیر مستقیم داشته باشند.

محققان هم‌چنین اعلام کردند این عامل می‌تواند در پیشرفت بیماری‌های روانی و دیگر مشکلات مرتباط با سلامت مانند چاقی نقش داشته باشند. با وجود آن‌که این تحقیقات از رابطه مهمی پرده برمی‌دارد، اما شاید این موضوع چندان برای افرادی که به این صداهای درون بدن توجه می‌کنند، عجیب نباشد. افراد زیادی هستند که در هنگام مواجه شدن با مشکلات، به جای فکر کردن برای یافتن یک راه حل به غرائز و نداهای درونی خود توجه می‌کنند. آخرین مطالعات نشان می‌دهد، شاید انجام این کار چندان هم با علم ناسازگار نباشد.

این تحقیقات توسط دانشگاه مک‌مستر در انتاریوی کانادا انجام شده است. در این مطالعات، دانشمندان از موش‌هایی استفاده کردند که هیچ میکروبی در درون شکم آن‌ها وجود نداشت. به این ترتیب آن‌ها در تلاش بودند تا مشخص کنند باکتری‌های معده چگونه روی فعالیت دو بخش کلیدی از مغز تاثیر گذار هستند. در این تحقیقات مشخص شد ژن‌های موجود در قسمت هیپوکامپوس مغز این موش‌ها که مرتبط با یادگیری و حافظه است، به شیوه متفاوتی نسبت به موش‌هایی که در شکمشان میکروب وجود دارد برنامه‌ریزی می‌شوند.

جین فاستر محقق ارشد این تحقیقات و استاد دپارتمان روانشناسی و عصب‌شناسی رفتاری در این باره گفت: «پیام اصلی این تحقیقات این است که باکتری‌های معده روی بروز رفتارهای مشابه با ناامیدی و افسردگی، از طریق تاثیرگذاری روی قسمت‌های خاصی از مغز موثر هستند. ما در تحقیقات آزمایشی به این فرضیه رسیدیم که حالت سیستم ایمنی بدن و باکتری‌های موجود در سیستم گوارش انسان که دائما در حال ارتباط با یکدیگر هستند، نقش مهمی در خصوصیات شخصیتی او بازی می‌کنند. من معتقدم این مطالعات می‌تواند به فهم بهتر انسان‌ها از عملکرد دارو در بدن کمک کرده و شاید یک روز اثرات جانبی برخی از داروها را به حداقل برساند».

دانشمندان با انجام این مطالعات به دنبال یافتن پاسخی برای یک سوال مهم هستند: آیا می‌توان روش‌های درمانی جدیدی طراحی کرد که بدون ایجاد پیچیدگی‌ها و عوارض جانبی در مغز بتوانند بخش‌های خاصی از بدن را هدف قرار داد؟

فاستر در این باره گفت: «ما باید برای درمان بیماری‌های روانی هدف‌های جدیدی را مد نظر قرار دهیم. این اهداف می‌توانند سیستم ایمنی بدن انسان، عملکرد سیستم گوارش و مانند این‌ها باشند. حتی دانشمندان می‌توانند به شکلی از بدن استفاده کنند که به آن‌ها بگوید چه دارویی عملکرد بهتری در مغز دارد.»