ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

اثرات سوء باکتری های معده بر عملکرد مغز

به گزارش دیلی‌میل، تحقیقات نشان می‌دهد این ارتباطات حاصل فعالیت باکتری‌های موجود در سیستم گوارش است و می‌تواند روی برخی از عملکردهای مهم مغز مانند قدرت یادگیری، شخصیت و قدرت حافظه انسان‌ها تاثیر مستقیم داشته باشند.

محققان هم‌چنین اعلام کردند این عامل می‌تواند در پیشرفت بیماری‌های روانی و دیگر مشکلات مرتباط با سلامت مانند چاقی نقش داشته باشند. با وجود آن‌که این تحقیقات از رابطه مهمی پرده برمی‌دارد، اما شاید این موضوع چندان برای افرادی که به این صداهای درون بدن توجه می‌کنند، عجیب نباشد. افراد زیادی هستند که در هنگام مواجه شدن با مشکلات، به جای فکر کردن برای یافتن یک راه حل به غرائز و نداهای درونی خود توجه می‌کنند. آخرین مطالعات نشان می‌دهد، شاید انجام این کار چندان هم با علم ناسازگار نباشد.

این تحقیقات توسط دانشگاه مک‌مستر در انتاریوی کانادا انجام شده است. در این مطالعات، دانشمندان از موش‌هایی استفاده کردند که هیچ میکروبی در درون شکم آن‌ها وجود نداشت. به این ترتیب آن‌ها در تلاش بودند تا مشخص کنند باکتری‌های معده چگونه روی فعالیت دو بخش کلیدی از مغز تاثیر گذار هستند. در این تحقیقات مشخص شد ژن‌های موجود در قسمت هیپوکامپوس مغز این موش‌ها که مرتبط با یادگیری و حافظه است، به شیوه متفاوتی نسبت به موش‌هایی که در شکمشان میکروب وجود دارد برنامه‌ریزی می‌شوند.

جین فاستر محقق ارشد این تحقیقات و استاد دپارتمان روانشناسی و عصب‌شناسی رفتاری در این باره گفت: «پیام اصلی این تحقیقات این است که باکتری‌های معده روی بروز رفتارهای مشابه با ناامیدی و افسردگی، از طریق تاثیرگذاری روی قسمت‌های خاصی از مغز موثر هستند. ما در تحقیقات آزمایشی به این فرضیه رسیدیم که حالت سیستم ایمنی بدن و باکتری‌های موجود در سیستم گوارش انسان که دائما در حال ارتباط با یکدیگر هستند، نقش مهمی در خصوصیات شخصیتی او بازی می‌کنند. من معتقدم این مطالعات می‌تواند به فهم بهتر انسان‌ها از عملکرد دارو در بدن کمک کرده و شاید یک روز اثرات جانبی برخی از داروها را به حداقل برساند».

دانشمندان با انجام این مطالعات به دنبال یافتن پاسخی برای یک سوال مهم هستند: آیا می‌توان روش‌های درمانی جدیدی طراحی کرد که بدون ایجاد پیچیدگی‌ها و عوارض جانبی در مغز بتوانند بخش‌های خاصی از بدن را هدف قرار داد؟

فاستر در این باره گفت: «ما باید برای درمان بیماری‌های روانی هدف‌های جدیدی را مد نظر قرار دهیم. این اهداف می‌توانند سیستم ایمنی بدن انسان، عملکرد سیستم گوارش و مانند این‌ها باشند. حتی دانشمندان می‌توانند به شکلی از بدن استفاده کنند که به آن‌ها بگوید چه دارویی عملکرد بهتری در مغز دارد.»

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدرضا دوشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:41 ب.ظ

سلام
به جهت مطالب خوبتون در وبلاگ لینک شدید .
یا علی

سلام
تشکر
دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد