ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

دبستان‌ها از هفته آینده پنج‌شنبه‌ تعطیل هستند

فارس: در این دستورالعمل که از سوی فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، با اشاره به مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، آمده است: این مصوبه در زمان باقیمانده از سال تحصیلی جاری در مدارس «داوطلب» با رعایت موارد زیر اجرا شود.

 لازم است تا تاریخ 11 فروردین 90 اطلاع‌رسانی مناسب به مناطق و مدارس استان انجام گیرد و مدارسی که داوطلب اجرای مصوبه در سه ماهه پایانی سال تحصیلی جاری هستند، موضوع را در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان مدرسه (حتی‌الامکان از تاریخ 14 لغایت 18 فروردین 90) مطرح کرده و پس از بررسی و تبیین، در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

 در صورت تصویب اجرای این طرح (در مدت باقیمانده از سال تحصیلی جاری)، مراتب به صورت کتبی به اداره آموزش و پرورش مربوطه اعلام و از تاریخ 20 فروردین 90 نسبت به اجرای آن اقدام شود.

 * دایر بودن کلاس‌های تحت پوشش طرح "ارزشیابی توصیفی " تا 13 خرداد

 در ادامه این بخشنامه تأکید شده است: اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف برنامه به ذینفعان به ویژه اولیای دانش‌آموزان حتماً انجام گیرد همچنین با عنایت به اثربخشی مراسم آغازین و نماز جماعت در فرآیند تربیت‌پذیری دانش‌آموزان، بر حضور فعال و با نشاط همکاران در این برنامه‌ها تأکید شود.

 این دستورالعمل در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به فرآیندی بودن شیوه ارزشیابی و حذف امتحان پایانی، کلاس‌های تحت پوشش برنامه "ارزشیابی توصیفی "، تا تاریخ 13 خرداد 90 فعالیت رسمی خود را ادامه خواهند داد همچنین تنظیم گزارش فعالیت و اقدامات انجام شده در این خصوص به همراه پیشنهادهای لازم و ارسال آن به معاونت آموزش ابتدایی تا پایان اردیبهشت 1390 مورد انتظار است.

 * اختصاص "نوبت صبح " مدارس دونوبته به دوره دبستان در زمان اجرای طرح

 در ادامه این دستورالعمل آمده است: با توجه به اینکه یک نوبته‌شدن مدارس می‌تواند به اجرای مطلوب این مصوبه کمک کند، شایسته است از هم‌اکنون ساماندهی نیروی انسانی و فضا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در دستور کار استان و مناطق استان قرار گیرد و در صورتی که قرار باشد آموزشگاهی به صورت دو نوبته با «دو دوره تحصیلی متفاوت» فعالیت کند، تأکید می‌شود نوبت صبح به دوره دبستان اختصاص داده شود.

 دستورالعمل طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه این مصوبه از مهر ماه 90، به صورت سراسری در تمام مدارس ابتدایی کشور اجرا خواهد شد، لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص انجام گیرد.

 * متن مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبستان‌ها

 در مصوبه هشتصد و سی‌ و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» که به پیوست دستورالعمل معاون آموزش ابتدایی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: شورای عالی آموزش و پرورش به منظور مدیریت بهینه زمان آموزش و فراهم آوردن زمینه تحول‌آفرینی در فرایند تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و تربیتی، طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» را به شرح زیر تصویب می‌کند.

 ماده «یک» این مصوبه با اشاره به اهداف طرح مذکور تصریح می‌کند: تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری فزون‌تر، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان، انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، تقویت ارتباط مدرسه و خانواده و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده خویش و تقویت انگیزش و فراهم‌آوردن زمینه ارتقای تحصیلی و شایستگی‌های حرفه‌ای، شغلی و پژوهشی معلمان از جمله مهمترین اهداف این‌ طرح است.

 ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «چگونگی اجراء» اظهار می‌دارد: برنامه هفتگی مدارس ابتدایی به میزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصیلی با رعایت جدول مواد درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و اجرا می‌شود.

 در بند "یک " ماده «2» این مصوبه با اشاره به نکات ضروری در تنظیم «برنامه هفتگی» دانش‌آموزان آمده است: برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود.

 همچنین، بر اساس بند "2 " ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، زمان هر جلسه برای پایه‌های اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 50 دقیقه تعیین می‌شود.

 بند "3 " ماده «2» تأکید می‌کند: برای پایه‌های اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 15 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شود.

 * ممنوعیت تلفیق دو جلسه روزانه و حذف زمان استراحت دانش‌آموزان

 این مصوبه در بند "4 " ماده «2» ادامه می‌دهد: روزانه 15دقیقه به مراسم آغازین و 20 دقیقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص می‌یابد؛ بر این اساس، تلفیق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بین آنها مجاز نخواهد بود.

 مصوبه طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در ماده «3» اعلام می‌‌کند: زمان شروع و پایان ساعات کار روزانه مدارس برحسب شرایط جغرافیایی و افق محلی هر منطقه با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و تأیید شورای آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌شود.

 * اختصاص روزهای پنج‌شنبه به فوق‌برنامه و آموزش ضمن خدمت معلمان

 ماده «4» این مصوبه تصریح می‌کند: مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل «فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی»، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

 ماده «5» مصوبه مذکور خاطرنشان می‌کند: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزشیابی از اجرای این مصوبه را در پایان سال تحصیلی 91ـ1390 تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند؛ بر اساس ماده «6»، زمان اجرای این مصوبه از مهرماه 1390 خواهد بود.

 مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، پس از امضا و تأیید از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد