ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

تاثیر گلها بر روی کنترل استرس و خشم


همه ما راه ههای زیادی را برای کنترل خشم و استرس مان امتحان می کنیم  با در نظر گرفتن این نکته ، دوری از موارد استرس زا در دنیایی کنونی اجتناب ناپذیرست کلاس های بسیاری همانند یوگا و انجام حرکات خاص و ریلکسیشن فقط و فقط برای اینکه به آرامش برسیم هر کداممان حاضریم برای رسیدن به آرامش هر بهایی بپردازیم در دنیایی زندگی می کنیم که پیشرفت سریع تکنولوژی و تغییرات سریع شیوه زندگی در کنار تمامی  مزایایش صدمات بسیاری بر روح و پیکره آدمی وارد نموده است. بر اساس نظر روانشناسان واکنش هر فرد نسبت به عوامل آسیب رسان و استرس زا متفاوت است برخی آموخته اند به خوبی آن را کنترل و با صبوری ویژه ای با مسائل کنار بیایند،عده ای واکنش های شدید تری نشان می دهند شدت این واکنش ها بستگی به میزان استرس و صدمه روحی وارد شده متغییر است گاهی تداوم و استمرار استرس های ریز و درشت سبب برون ریزی شدیدی از جانب فرد می گردد ، بسیار این جمله را می شنویم که دیگر کاسه صبرم لبریز شده است.

تفاوتهای فردی انسانها تاثیرات بسزایی در نحوه زندگی بر جای خواهد گذاشت انواع کلاس های پر هزینه ریلکسیشن، یوگا و گاه انرژی درمانی و در برخی افراد هزینه های بالای که صرف بیماری هایی ناشی از صدمات روحی است .  مصرف بالای داروهای آرامش بخش و هزینه های سرسام آور مشاوره هر روزه عرصه را بر آدمی تنگ تر می نماید .

هر یک از متخصصین روشی را برای کنار آمدن با پیچیدگیهای روزمره پیشنهاد و عوامل بسیاری را در تغییر روحیه دخیل دانسته و جهت بهبود روحیه راههای بسیار متفاوتی پیش پای مراجعین خود قرار می دهند.

محققان توصیه می کنند جهت رفع تنش ها ناشی از تغییرات اجتناب ناپذیر زندگی روزانه به تمرینات ورزشی و روش های خاص تنش زادیی رو بیاوریم. بسیاری متخصصات عقیده دارند بهترین روش کاهش موارد مذکور رو آوردن به طبیعت است یکی از عناصر طبیعت که تاثیر بی نظیری در روحیه آدمی می گذارد گل ها هستند.

گل ها می توانند تاثیراتی فراتر از آنچه که می اندیشید بر شادی و رضایتمندی از زندگی و روابط اجتماعی داشته باشد . تحقیقات نشان داده گل ها متعادل کننده حالات روحی به سمت حالات طبیعی و سالم بوده ، اثر سریعی روی شادمانی دارند. دریافت گل در تمامی انسانها در هر سنی و بدون هیچ محدودیتی احساس شادی فوق العاده و سپاسگزاری ایجاد می‌کند گل ها اثرات بلند مدت مثبت بر روی حالات روحی دارند . بررسی ها نشان داده کاهش استرس، اضطراب و عصبانیت بعد از دریافت گل بالا و دریافت کنندگان گل احساس لذت بخشی و رضایتمندی از زندگی می نمایند گل ها روابط اجتماعی را نیز عمیق تر و باعث افزایش روابط با خانواده و دوستان می شوند نه تنها ما را شادتر بلکه تاثیرات شگرفی برروی حالات روحی مان دارند. درکنار تاثیر بی نظیر گلها و طبیعت رنگها در زندگی مان نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند رنگ های موجود در طبیعت حتی روی عملکرد فیزیولوژیکی و طبیعی بدن تاثیر می گذارد به همین علت در یک محیط سرسبز حس متفاوتی نسبت به زمانی که به یک دشت گل و یا کوه های پوشیده از برف را نظاره می کنیم داریم. رنگ گلها نیز احساسات و حالات متفاوتی به ارمغان می آورند به عنوان مثال رنگ سرخ نمادی از خطر و هیجان محسوب می شود منجر به تند شدن ضربان قلب و در مقابل رنگ آبی سبب آهسته تر شدن ضربان قلب ، حس آرامش را تداعی می کند و....

به کاربردن رنگ ها در محیط زندگی و طبیعت اطراف مان می تواند راه موثری در کسب لذت بیشتر در موقعیت های گوناگون باشد مسلماً در تمامی مشاغل استرس های روزانه وجود خواهد داشت قرار دادن یک شاخه گل بر روی میز کار تاثیر بسزایی در روحیه و نحوه برخورد با همکاران برجای خواهد گذاشت حتی در منزل وجود یک شاخه گل حس متفاوتی در اعضای خانواده ایجاد می نماید با تمامی این تفاسیر شاید بهتر باشد نگاهی به طبیعت و رنگ های آن انداخته و جهت بهبود روحیه از آن بهره بریم زمانی که طبیعت
می تواند زندگی مان را نظم و آرامش دهد پس چه بهتر زمان بیشتری را صرف در کنار هم بودن در طبیعت کنیم .



ستاره حمیدی (چاپ مجله خانواده 1389 )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد