ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

یک لیوان شیر حاوی انواع مسکن هاو آنتی بیوتیک ها است



 
متخصصان علوم پزشکی اسپانیا و مراکش در یک مطالعه مشترک دریافته اند که در یک لیوان شیر بیش از ۲۰ نوع ترکیب مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک و هورمون رشد وجود دارد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان با استفاده از یک آزمایش فوق العاده حساس، مجموعه ای از مواد شیمیایی را که برای درمان بیماری ها در حیوانات و انسانها استفاده می شوند در نمونه های بدست آمده از شیر گاو، بز و شیر مادر پیدا کردند. هرچند دوز این ترکیبات آنقدر پایین است که تاثیر مشهودی روی انسان ندارند اما نتایج این بررسی تایید می کند که چطور مواد شیمیایی ساخت دست بشر در تمام زنجیره های غذایی وارد می شوند.
روزنامه دیلی میل در این باره گزارش داد بیشترین مقدار این ترکیبات دارویی در شیر گاو پیدا شده است.
کارشناسان معتقدند که برخی از این داروها و هورمون های رشد به دا م ها داده شده اند و یا از طریق غذا یا آلودگی در مزارع وارد شیر این حیوانات اهلی شده است.
متخصصان در این آزمایش می گویند از آنجا که نمونه های حاصل از دام های اسپانیا و مراکش حاوی این ترکیبات بودند به احتمال زیاد همین وضعیت در انگلیس و شمال اروپا نیز وجود دارد.

یک سوم ایرانیها بیمار روانی هستند

محققان می گویند یک سوم از جمعیت ایران، بیماری روانی دارند. به گفته یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 35 درصد از مردم ایران، دچار بیماری روانی هستند.

این موضوع در نشست "تجربیات جهانی و نگاهی همه جانبه به پیشگیری از کودک‌آزاری" مطرح شد. جایی که مقامات رسمی قوه قضائیه نیز حضور داشتند. در این نشست، دکتر دماری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند بیماری روانی در میان ایرانیان، همچنان رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: " سال 79 شیوع بیماری‌های روانی 21 درصد بود در حالی که اکنون این رقم به  34 و 9 دهم درصد افزایش یافته است و طبق پیمایش‌های کشوری و داده‌های اولیه این روند رو به افزایش است."

وی با انتقاد از سیاستهای کلان کشور در زمینه سلامت روانی شهروندان، افزود: " در سیاستگذاری‌های کلان کشور، بعد اجتماعی و معنوی رها شده است."

به گفته وی، در رتبه‌بندی نشاط ملتهای جهان، در سال 2006 رتبه ایران در میان 170 کشور 96 بود. اکنون با توجه به اینکه در نمودار توزیع جمعیت ایران بیشتر به سمت سنین بالای دوره جوانی متمایل است، می توان محاسبه کرد در ایران بیش از 25 میلیون بیمار روانی در کنار همدیگر و افراد سالم، زندگی می کنند.

بیماری های روانی، اولین عامل بیماری در ایران

محققان و چهره های دانشگاهی بارها هشدار داده اند تهدید سلامت ایرانیها، ابتدا با بیماریهای روانی انجام می شود. مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: "بیشترین بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های روانی، حوادث و تصادفات و امراض قلبی- عروقی اختصاص دارد."

شهرام خرازی‌ها، اصلی ترین عوامل مربوط به شیوع بیماریهای روانی را متوجه بخش دولتی عهده دار سلامت مردم می داند: " نبود برنامه‌ای مشخص در این زمینه از سوی وزارت بهداشت، ضعف نظارت،اجرا نشدن قوانین و ضوابط موجود سر راه ساماندهی بیماریهای روانی در کشور است."

این چهره دانشگاهی همچنین، فرار مردم از مراجعه به مراکز مشاوره روانپزشکی به علت انگ این بیماری را از جمله دلایل افزایش این مشکلات می داند.

به گفته خرازیها: " عمده برنامه‌های کشوری در برخی حوزه‌های خاص- و نه همه حوزه‌های سلامت روانی و اجتماعی- تعریف شده و معطوف کودکان، زنان و سالمندان است و به سلامت روان مردان جوان و میانسال و اختلالات جنسی با منشاء روانی که تهدیدگر زنان و مردان در گروه‌های سنی مختلف هستند، تبعات روانی منفی تجرد در این برنامه‌ها توجه چندانی نشده و نمی‌شود."

این عضو هیات علمی دانشگاه با انتقاد از تغییرات اخیر در ساختار سلامت وزارت بهداشت، معتقد است: " وزارت بهداشت چندی پیش در ساختار جدید خود، دفتر سلامت روانی - اجتماعی و اعتیاد را به حاشیه راند و فعلاً باید منتظر نتایج دورخیز این وزارتخانه برای ایجاد تحولی تازه در عرصه نظام سلامت و پرداختن بیش از پیش به بهداشت روان آحاد مردم ماند."

محققان می گویند بیماریهای روانی یکی از عوامل اصلی بروز جرایم و ناهنجاریهای اجتماعی مانند کودک آزاری، خشونتهای خیابانی، قتل و حتی اختلافات مالی است. گفته می شود در سال 88، اصلی ترین عامل شکایات مردم از همدیگر، "ضرب و جرح" بوده که نشان می دهد آستانه تحمل افراد به دلیل مشکلات فراوان زندگی، به شدت پایین آمده. این مشکلات، هم اکنون سلامت ایرانیان را نیز به خطر انداخته و امروز اعلام می شود بیش از یک سوم ایرانیان، بیمار روانی اند.

استخوان‌های چهره، مردان متقلب را لو می‌دهند!

مدت‌ها بر سر این که رفتارهای غیراخلاقی یا حتی ضداجتماعی با ظاهر افراد ارتباط دارد یا نه، ‌میان کارشناسان بحث بود. حالا حقایق علمی نشان می‌دهند که چنین رابطه‌ای وجود دارد.

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که پهنای چهره‌شان در مقایسه با ارتفاع چهره‌شان زیادتر است، بیشتر احتمال دارد که درگیر رفتارهای غیراخلاقی شوند. این مطالعه، ادامه روندی از مطالعات است که نشان می‌دهند ژنتیک و تحول هورمونی افراد روی رفتارشان تاثیر می‌گذارد. محققین در این مطالعه تاکید می‌کنند که یک ویژگی فیزیکی (به طور خاص ساختار استخوانی چهره مردان) می‌تواند یک نشانه بصری قابل اعتماد باشد.

به گفته میشل هازلهان،‌ یکی از محققین این مطالعه،‌ نسبت پهنا به ارتفاع چهره (دبلیو.اچ.آر) در سن بلوغ مشخص می‌شود. در همین سن،‌ هورمون تستوسترون نقش مهمی در تعیین تفاوت‌های ظاهری چهره دختران و پسران دارد که به نظر می‌رسد در تعیین نسبت دبلیو.اچ.آر هم نقش داشته باشد.

محققین نسبت پهنا به ارتفاع چهره را زمانی بالا می‌دانند که از 1.9 بیشتر باشد. از افراد معروفی که چنین نسبتی در ساختار چهره خود داشته ‌اند می‌توان به جان.اف.کندی (2.15)،‌ ریچارد نیکسون (2.02) وکن لی (1.86) اشاره کرد. همچنین بیل کلینتون (2.07) و جان ادواردز (2.38)‌ را می‌توان به این فهرست اضافه کرد که هر دو به ررفتارهایی که از نظر اخلاقی بحث‌برانگیز بوده‌اند، معروف هستند.

از سوی دیگر، نسبت پهنا به ارتفاع چهره کم ‌به نسبت‌های کم‌تر از 1.7 گفته می‌شود. افرادی مانند جان لنون (1.63)،‌ جورج واشنگتن (1.7)‌ و ویلیام شکسپیر (1.44)‌ در این دسته قرار می‌گیرند. البته به دست آوردن نسبت درست از روی نقاشی‌ها کار آسانی نیست.

محققین برای مطالعه خود، ‌به گروهی از زنان و مردان،‌ دو فعالیت، ‌یکی ایفای نقش فروشنده و دیگری یک بازی برای برنده شدن 50 دلار را ارائه کردند. در هر دو فعالیت، ‌نسبت دبلیو.اچ.آر بالا، پیش‌بینی‌کننده خوبی برای احتمال تقلب در مردان و نه زنان بود. البته زنان هم تقلب می‌کردند، ‌اما به نظر می‌رسد این شاخص چهره‌ای در مردان نشانگر رفتارهای غیراخلاقی بیشتر باشد.

به گفته محققین،‌ به نظر می‌رسد همه چیز به احساس قدرت مربوط باشد. مردانی که نسبت پهنا به ارتفاع صورت آن‌ها بیشتر است،‌ بیشتر احساس قدرت می‌کنند. این مردان پرخاشگرترند و  بیشتر مجذوب خودشان می‌شوند. البته نمی‌توان گفت این ویژگی بدی است، ‌چون مطالعه هازلهان نشان می‌دهد این مردان رهبران بهتری هستند و عملکرد مالی بهتری دارند. آن‌ها در نقش مدیران اجرایی،‌ موفقیت‌های مالی بیشتری به دست می‌آورند.

ادام گالینسکی، ‌پروفسور اخلاق و تصمیم‌گیری در مدیریت، معتقد است این مطالعه به نحوی زیبا، توانسته یک ویژگی ژنتیکی و ارتباط آن با یک فاکتور روانشناختی،‌ یعنی احساس قدرت را توضیح دهد. در واقع نشان می‌دهد که پایه‌های فیزیکی و هورمونی موثر در پرخاشگری و خودمحوری، چه‌طور از طریق تاثیرگذاری بر احساس قدرت، ‌روی رفتار افراد تاثیر می‌گذارند. اما وی می‌افزاید: «‌این اصلا  بدان معنا نیست که افرادی که نسبت دبلیو.اچ.آر بالاتری در چهره دارند، ‌سرنوشتشان حتما با رفتارهای غیراخلاقی گره خواهد خورد. عوامل زیادی مانند مسئولیت، احساس تعلق به دیگران، ‌استانداردهای شفاف اخلاقیات و مانند آن‌ها می‌توانند این احساس را تعدیل و کنترل کنند.»

 

تاثیرات مدیتیشن

روانشناسان می‌گویند نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که پس از 5 هفته تمرین مدیتیشن و مراقبه، تغییراتی در فعالیت مغزی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشگاه ویسکونسین در این مطالعه تاثیرات مدیتیشن روی فعالیت مغزی را در یک دوره کوتاه مدت بررسی کردند.

در آغاز مطالعه از تمام داوطلبان تست فعالیت الکتریکی مغزی گرفته شد. سپس از گروهی از این افراد خواسته شد که در تمرینات مراقبه شرکت کنند و قرار شد گروه دوم دیرتر تمرینات را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه اول در هفته در دو جلسه نیم ساعته این تمرینات را انجام دادند.

نتایج آزمایشات نشان داد در افرادی که این تمرینات را انجام داده بودند منطقه چپ لب پیشانی در مغز فعالیت بیشتری پیدا کرد. در حالی که در گروهی که تمرینات را انجام نداده بودند هیچ تغییری حاصل نشد.

جزییات این مطالعه در مجله «دانش روانشناسی» منتشر شده است.

یک ماه مرخصی مردان متاهل

عضو شورای اسلامی شهر تهران از تصویب یک ماه مرخصی برای مردانی که زنانشان زایمان می کنند در مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور خبر داد.
معصومه آباد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خرم آباد در سخنانی با بیان اینکه این مصوبه یکی از مصوبات خوب شوراها است، اظهار داشت: این مصوبه در راستای تحکیم بنیان خانواده و نقش پذیری که پدران خانواده باید همراه با تولد فرزند داشته باشند به تصویب این مجمع رسیده است.
وی ادامه داد: حضور مردان در کنار همسرانشان پس از زایمان یک حس مشترک عاطفی و وابستگی و تعلق را به عنوان یک همراه به زن می دهد و این امر می تواند در تحکیم بنیان خانواده موثر باشد.
رئیس مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور با بیان اینکه این مصوبه یک حرکت ارزشمند اجتماعی و فرهنگی از سوی شوراهاست، افزود: به طور قطع تصویب نهایی این مصوبه در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال خانم ها و آقایان قرار خواهد گرفت.
آباد با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن مرخصی برای مردان کارمندی که همسرانشان زایمان می کنند، ادامه داد: در روزهای اولی که مادر دچار بحران روحی، فکری، محدودیت های حرکتی و افسردگی های بعد از زایمان است نیازمند فردی است که او را مورد حمایت جسمی و عاطفی قرار دهد.
وی یادآور شد: زمان این مرخصی در مجمع مشورتی بانوان شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور یکماه در نظر گرفته شده است اما این پیشنهاد برای بررسی نهایی باید به صحن مجلس برود تا مدت زمان آن دقیقا مشخص شود.

زمان آغاز تربیت جنسی کودکان

یک روانشناس و مشاوره اختلالات جنسی با تاکید بر اینکه «والدین بایستی از دوران کودکی تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند»، گفت:« اگر والدین با برنامه‌ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.»

دکتر لیلا حیدری نسب در گفتگو با خبرنگار سلامت‌نیوز، اظهار داشت:«تربیت جنسی فرزندان به صورت ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه والدین بایستی از دوران کودکی، تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند و بدانند که چگونه به تناسب سن  فرزند خود به سئوالات جنسی وی پاسخ دهند و این آگاهی بخشی  و تربیت فرزند در هر سنی متفاوت است.»

وی افزود:« به عنوان مثال ممکن است والدین کودک 2 یا 3 ساله‌ای داشته باشند که مراقبت‌های خاص خود را لازم دارد . کودک در این سن متوجه بدن خود و تفاوت‌های جنسیتی می‌شود و این توجه باعث می‌شود که کودک راجع به بدن خود کنجکاوی هایی داشته باشد والدین بایستی مراقب کنجکاوی های بیش از حد او باشند. گاهی کودک سوالاتی درباره نحوه متولد شدن خود می‌پرسد که پاسخ والدین نباید بیشتر از نیاز کودک و آنچه که می‌داند باشد و برای پاسخ دهی به سوال او ابتدا باید دانست که این سوال چرا و چگونه در ذهن کودک شکل گرفته است و کودک چه اطلاعاتی در این زمینه دارد سپس بر اساس دانسته های کودک به او جواب می‌دهیم.»

این مشاور اختلالات جنسی تصریح کرد:« البته این قضیه فرهنگی است و بسته به فرهنگ هر جامعه و خانواده نحوه پاسخ دهی و آشنایی کودک و نوجوان با مسائل جنسی متفاوت است.معمولا در فرهنگ جامعه ما نوجوانان  اطلاعات خود را در خصوص بلوغ و مسائل جنسی از طریق منابع غیر والدینی نظیر دوستان ورسانه ها نظیر اینترنت و ... کسب می کنند و متاسفانه منابع رسمی برای اطلاع رسانی در این خصوص غفلت کرده‌اند.»

دکتر حیدری‌نسب ادامه داد:« اگر فرض بر را بر این بگذاریم که نوجوانی در مورد این مسائل از والدین خود پرسش‌هایی را می پرسد والدین بایستی با ظرافت با این مسئله کنار بیایند و نباید به انکار سوالاتی که برای وی بوجود آمده بپردازند و نه به آن دامن بزنند. گاهی والدین ترجیح می‌دهند تمام مسائل را در زمان ازدواج فرزندشان مطرح کنند اما باید بدانند اگر با برنامه‌ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.»

وی گفت:«در جامعه مسئله محارم و ارتباط با محارم مسئله ای جدی است که این مشکل به ندرت در میان خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و در صورتی که این ارتباط صورت گیرد نشان دهنده سطح فرهنگی خانواده و مشکلات عمیق شخصیتی دختر یا پسر تازه به بلوغ رسیده است و ممکن است بیماری های روانی پشت این قضیه وجود داشته باشد.
نکته بسیار مهم در این میان این است که والدین و معلمان باید گام به گام با بچه ها بزرگ شوند و اطلاعاتی که در خصوص مسائل جنسی در اختیار کودک 3 ساله قرار داده می شود بسیار متفاوت با دختر 13 ساله است از طرفی عدم آگاهی دادن و طفره رفتن از پاسخ به مسائل بلوغ و  سوالات جنسی باعث می شود به کنجکاوی های نوجوان تازه بالغ شده دامن زده شود، بنابراین خانواده مهمترین موقعیتی است که بایستی اطلاعات لازم و کافی را به نوجوانش بدهد و آرام آرام به راهنمایی وی بپردازد.»

این عضو گروه خانواده و سلامت جنسی کلینیک سلامت خانواده در ادامه تصریح کرد:«نوجوان زمانی که می‌خواهد مسائلی در این خصوص را با والدینش در میان بگذارد بایستی احساس امنیت کند از طرفی خانواده باید با او صحبت کرده و به او بگویند اگر احساساتی وجود دارد برای من هم در زمان نوجوانی وجود داشته و نباید ذهن خودت رو زیاد درگیر این مسئله کنی و اطلاعاتی که در اختیار نوجوان خود قرار می دهد نباید به گونه‌ای باشد که باعث کنجکاوی های شدید او شود  تا جایی که تحریک شده و به سمت تجربه کردن و فهمیدن مسائل بیان شده روی بیاورد.»

وی تاکید کرد:«نحوه پوشش در هر خانواده‌ای بسته به فرهنگ آن دارد گاهی برخی پوشش راحتی در حضور فرزند خود دارند و وی به دیدن این گونه پوشش و لباس عادت دارد اما تغییر ناگهانی پوشش و نحوه لباس پوشیدن در حضور فرزندی و یا برادری که تا به حال با این موضوع برخورد نداشته است کار درستی نیست و تشخیص در خصوص این موضوع به عهده والدین است و گاهی ممکن است والدین به دلیل اینکه شخصیت فردی را می شناسند و می دانند  که وی فردی است که سوء نیت دارد پوشش فرزند خود را در حضور وی کنترل می کنند.»

دکتر لیلا حیدری نسب خاطر نشان کرد:«نوجوانی سن شروع صفات ثانویه جنسی و سن رشد تحولات شناختی  گسترده در فرد است و نوجوان ناگهان از نظر توانائی شناختی توانمند می شود و گاهی برخی از نوجوانان تازه بالغ شده با دیدن برخی فیلم‌ها و یا پوشش نامناسب تحریک شده و خیال پردازی می‌کنند گرچه همین توانائی‌های شناختی و توانائی خیالپردازی در نوجوان می‌تواند به شرایط غیر تحریک کننده هم تسری یابد . بهترین روش برای کنترل این موقعیت‌های ناخواسته سرمایه گذاری ورزشی – تحصیلی – شرکت در فعالیت های گروهی و ارائه آزادی های مجاز فردی در حد چهارچوب خانواده می باشد و به هرحال انضباط و انعطاف پذیری در روند آموزش و تربیت جنسی مولفه‌های اصلی هستند.»

منبع : سلامت نیوز