ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

اولین قرار ملاقات ؟


در قرن حاضر اکثر دختران و پسران جوان خود همسر آینده شان را بر می گزینند در گذشته این مسئولیت به بزرگان خانواده سپرده می شد و از طریق معرفی دختران و پسران مجرد به یکدیگر صورت می گرفت البته هم اکنون نیز تا حدودی این سنت جای خود را در میان فرهنگ ما حفظ نموده است و با توجه به تعاملات  گسترده دختران و پسران در اجتماع ، دانشگاهها و اجتماعاتی که آنان را بر حسب سلیقه و نوع نگرش دور هم جمع می کند تمایل جوانان برای انتخاب همسر آینده شخصی تر شده و ترجیح می دهند  خود همسرشان را انتخاب نمایند البته گاهی آشنایی های توسط والدین و اقوام برای رسیدن به تفاهم بین دختران و پسران صورت می پذیرد گذاشتن قرارهای اولیه تاثیر بسیار زیادی در جذب و نتیجه نهایی قرارهای ملاقات خواهد داشت . بدیهیست هر کاری اصولی دارد خواه مسائل عاطفی باشد خواه مالی و یا اقتصادی درهر صورت باید پذیرفت رعایت نکاتی ضروری به نظر می‌رسد و بهتر است دختران و پسران این نکات را مد نظر قرار دهند در ذیل مختصری از اموری که در اولین جلسه ملاقات توجه بیشتری را می طلبد  ذکر می گردد :

1-    خوش قول باشید : خوش قولی و سر موعد در محل ملاقات حاضر شدن تاثیر بسزایی در نگرش که طرف خواهد داشت مسلماً  فردی که در اولین قرار ملاقات اش بدقولی کرده و دیرتر از موعد برسد نخواهد توانست در بقیه امور مهم زندگی انسانی خوش قول و قرار باشد .

2-    آراستگی : معنای آراستگی این نخواهد بود که دختران و پسران بسیار بر ظواهر تاکید و یا با شرایط ظاهری خاص خود را نشان دهند بلکه هدف از آراستگی ؛ داشتن پوششی مناسب شان و شخصیت فرد می باشد . بدیهیست نوع پوشش و آرایش هر فرد نشان دهنده شخصیت درونی و ویژگی های روحی و روانی وی می‌باشد . ظاهر هر فرد اولویت فراوانی دارد البته نه بدین معنا که ظاهر سازی کنید آنچه مسلم است شخصی که نتواند امور ظاهری خود را مدیریت نماید درصد کمی احتمال دارد قادر باشد امور مهم تری همچون تشکیل زندگی مشترک را مدیریت نماید . هدف توجه افراطی به ظاهر نیست اما نباید فراموش کرد آراستگی ظاهری هم احترام به خود است هم به طرف مقابل و در ضمن نشان دهنده اخلاقیات و خصلت های فرد.

3-    ارتباط چشمی برقرار کنید : ارتباط چشمی تاثیر شگفت انگیزی در جذب طرف مقابل خواهد داشت هنگام گفتگو با طرف مقابل شایسته است به وی نگاه شود البته باید از نگاههای خیره و مداوم که سبب رنجش طرف مقابل می شود پرهیز کرد .

4-    شنونده خوبی باشید: باید در ابتدا به خوبی سخنان طرف مقابل را گوش داد و مدام میان صحبت هایش وارد  نشد و بهتر است به طرف مقابل اجازه داده شود تمامی آن احساسی که تمایل دارد به شنونده منتقل نماید را بیان نماید بیشتر از این که صحبت کردن گوش دادن به سخنان زن و یا مرد سبب می گردد اطلاعات  با ارزشی از طرف مقابل تان کسب نمایید .

5-    جزئیات را به خاطر بسپارید: دقت نسبت به جزئیات سخنان و رفتارهای طرف مقابل از سوی سبب جذابیت بیشتر و از سوی دیگر اطلاعات بیشتری به فرد می دهد تا بتواند بر اساس اطلاعات خود تصمیمی عاقلانه اتخاذ کند.

6-      نیاز نیست احساس و افکاری که درهمان لحظه داشته اید را بیان کنید : کمی صبر لازم حتی در صورتی که طرف مقابل آن شخصی نیست که به دنبال اش هستید نیاز نیست تک تک ناخواست هایتان را بیان نمایید در هیچ مرحله ای نباید در خصوص ابراز نظر عجله کرد . عجول بودن پشیمانی به دنبال خواهد داشت .

7-    گفتگو کنید نه مصاحبه : متاسفانه بسیاری از دختران و پسران شروع آشنایی شان با سوالاتی همانند : چند سال داری ؟ چند خواهر و برادر هستید ؟ و..... سوالاتی تکراری و خشک آغاز می گردد . هدف از آشنایی به خلق و خو ، درونیات و تمامی ابعاد طرف مقابل است نه بازجویی و یا مصاحبه بهتر است سوالات با درایت پرسیده شود ؟

8-    خودتان باشید : اکثر دختران و پسران جهت جذاب و مورد پسند واقع شدن طرف مقابل گاهی آنقدر به ظواهر اندیشیده و در قالب رفتاری خاصی فرو می روند که فراموش می کنند هدف فقط یک قرار ملاقات و یا دوستی ساده نیست هدف بسی مهم تر بوده و زندگی مشترک را رقم خواهد زد . نیازی نیست هیچ فردی خود را به گونه ای دیگر معرفی نماید . بهتر است هر فرد همان گونه که هست خود را جلوه گر سازد و از فریب طرف مقابل بپرهیزد در نهایت به مرور زمان تمامی آنچه پنهان شده چه از نظر اخلاقی، عاطفی ، اجتماعی و اقتصادی هویدا خواهد گشت .

9-    قلمرو و چارچوب طرف مقابل را حفظ کنید : در اولین قرار ملاقات حفظ کردن چارچوبها از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود . مسلماً در جلسه اول دختران و پسران در بروز احساسات حقیقی خود امتناع می‌کنند بهتر است به خواسته طرف مقابل احترام گذاشت و از سریع صمیمی شدن پرهیز نمود این مسئله در نوع نگرش فرد تاثیر فراوانی می گذارد .

10-  زمانبندی کنید : بهتر است مدت زمانی که جهت آشنایی مشخص شده است زمان بندی شود و مکان قرار ملاقات از پیش مشخص گردد البته توجه به علایق طرف مقابل در خصوص مشخص کردن قرار ملاقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

 

 

ستاره حمیدی

 

کارشناس ارشد روانشناسی


 


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد