ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

عزیزم با دقت بنویس

 

در قرن حاضر در حالیکه تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و هرلحظه نیاز به آگاهی وتعلیم و تربیت صحیح بیشتر احساس می شود . اساسی ترین مسئله ای که ذهن کارشناسان  را به خود مشغول کرده تعلیم و تربیت می باشد بویژه تعلیم و تربیت پایه و ابتدایی‌که زیر بنای آموزش کودکان در سنین بالاتر می باشد پایه ای که اگر محکم و استوار سازماندهی شود می توان نتایج مطلوب آن را در  دوره ها ی بالاتر به وضوح مشاهده کرد .

اکثر دانش آموزان ما در مقطع ابتدایی زمانـی که برای اولین بار مداد به دست می گیرند به  مشکلی بر می‌خورند که والدین و معلمان را سخت برآشفته می کنند، مشکلی که با کمی درایت و تلاش مستمر می‌توان آن را حل کرد و نگرانی والدین را از میان برد. نارسایی نوشتاری گزینه ای است که اکثراً باعث درگیری بین والدین و کودک می شود و منجر به بوجود آمدن چرخه ای معیوب می گردد از یک سمت فشار معلم بر کودک  برای درست نوشتن و به دنبال آن ناتوانی کودک و از سوی دیگر فشار والدین و استرس و تنش زیاد کودک که منجر به بیزاری و افت تحصیلی وی می‌گردد . مسئله مهم این است، اصلاً  نارسانویسی چیست ؟

نارسانویسی عبارتست از کج نویسی و راست نویسی بیش از حد _ پرفشار نوشتن در صورتی که بر اثر این فشار برگه پاره شود که این مورد خود می تواند علل متفاوتی داشته باشد از جمله اضطراب و استرس درونی کودک، کم رنگ نویسی و ناخوانا نویسی- زاویه دار بودن متن  به مقدار زیاد و یا نامرتب بودن بیش از حد و فاصله گذاری غیر منطقی بین لغات و کلمات و یا وارونه نویسی . *

مشکل نارسانویسی از سن 7 سالگی به بعد خود را نشان می دهد یعنی دقیقا زمانی که کودک شروع به یادگیری می کند و سعی می کند اندیشه خود را به رشته تحریر درآورد ، در صورت عدم درمان به مرور زمان مشکلات بیشتری برای ایجاد می شود .

بیشتر وا لدین در مقطع  ابتدایی نگران بدخط بودن فرزندشان هستند و می هراسند که مبادا این بد خط نویسی تصحیح نشود و همچنان در سالهای بعد همراه فرزندشان باشد.

اهمیت بررسی به این مسئله تا حدی است که نارسانویسی و بد خط نوشتن منجر به حذف نمره از دانش آموز  و افت تحصیلی وی منجر شده و در نهایت ضربه روحی به کودک، بتدریج کودک می پذیرد که قادر به انجام تکالیفش نمی باشد و خود به این باور می رسد که تفاوتی بین وی و همسالانش هست .

همچنان که می دانید اهمیت درست نوشتن یا خوانا نوشتن به گونه ای که قابل خواندن برای دیگران باشد کاملاً روشن و آشکار است . *

برخی اوقات بدخط نوشتن بدلیل اضطراب درونی کودک ،  فشار بیش از حد والدین برای انجام تکالیف است و یا بی دقتی کودک برای هرچه سریعتر به پایان رساند تکالیف و بازی کردن است ، زمانی این نارسایی تا حدی شدید است که نیاز به بررسی های دقیق و زیرکانه دارد . در واقع زمانی می توانیم به کودکی بگوییم که دچار نارسایی نوشتاری می باشد که کودک بهره هوشی طبیعی داشته باشد و از نظر حواس بینایی، شنوایی سالم و دارای امکانات محیطـی و آموزشـی نسبتاً مناسبـی باشد و دیگر اینکه دچار مشکلات عاطفی نباشد ولی نارسایی اش منجر به افت تحصیلی گردد.

برخی والدین زمانی که  با مشکل بدخط نوشتن فرزندشان روبرو می شوند کودک را تحقیر و سرزنش می‌کنند در این مرحله بدترین اقدامی که می توانند انجام دهند مقایسه کودک با همسالان خودش می باشد. والدین برای اینکه نتیجه بهتری بگیرند و نمرات کودک را افزایش دهند برنامه ای برای کودک تهیه می کنند  و در آن مقدار تکالیف کودک را افزایش می دهند و از وی می خواهند از روی کلمه ای بارها رونویسی کند تا کلمه را یاد بگیرد  و یا ازتکنیکهای قدیمی که هنوز هم برخی معلمان و والدین استفاده می کنند که با کلمه یک جلمه بسازد و روشهای دیگری که سالیان دراز در مدارس ما از آن استفاده می شده . به نظر شما این تکنیک ها مناسب اند یا خیر؟ آیا با این روش می توان مشکل نوشتن کودکمان را حل کنیم ؟ و یا نصیحت، تحقیر و سرزنش و یا حتی مقایسه کردن کودک با همسالانش نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت؟  از همه مهمتر تا چه زمانی می توانیم با این روش پیش رویم ؟  و یا اینکه راه آسانتری برای آموزش کودکمان نیست ؟

سرزنش فرزندمان نه تنها به او کمک نمی کند بلکه حس حقارت کم بینی را به وی انتقال می دهد، گاهی والدین برای اینکه نتیجه بهتری بگیرند سعی می کنند با در نظر گرفتن جایزه و یا تهدید به تنبیه کودک ر ا وادار به درست نوشتن تکلیف کنند بی خبر از اینکه با این روند استرس و اضطراب درونی کودک را دو چندان می کنند . از یک جهت استرس اینکه زیبا بنویسد تا زودتر جایزه را بگیرد و یا اینکه ( نکنه نتواند از عهده این کار برآید و پدر و مادر تنبیهش کنند) با این تکنیک در واقع ما به کودکمان یادآور می شویم بدون تنبیه و یا جایزه به تنهایی قادر به انجام  کاری نمی باشد .

برای حل این مشکل تنها کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که در مرحله اول برای فرزندشان  محیطی آرام و بدون تنش ایجاد کرده و با یک متخصص مشورت کرده و به کمک متخصص علل این نارسایی را پیدا کرده و سعی رفع و درمان آن نمایند .

 

                  ستاره حمیدی              

کارشناس و درمانگر اختلالات یادگیری

                                                                       


 

منابع :

-       کتاب اختلال های یادگیری مصطفی تبریزی *

-       اینترنت

( چاپ دنیای سلامت 1387)

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 04:36 ب.ظ http://shabgardemobtala.blogfa.com

سلام
من و فرزندم هم دچار نارسایی خط هستیم آیا این مسئله یک پدیده ارثی است ؟درست است که خط هرکس بیانگر حالات درونی فرد است
البته هم من و هم فرزندم با تفاوتهایی حالتهای استرسی مشابهی داریم لطفاً راهنمایی بفرمائید برای رفع این مشکل چه بکنیم.

باسلام و احترام

در خصوص این مسئله که ذکر نموده اید خود و فرزند عزیزتان دچار نارسایی خط هستید .
- آیا این تشخیص شخصی شما است و یا متخصصی بر این نظر هستند؟
- در صورتی که تشخیص خود شما می باشد ممکن است دچار سو تفاهم شده باشید .
- توصیه می کنم مسئله را با یک درمانگر اختلالات یادگیری در میان گذاشته و موضوع بررسی گردد.
- دلایل تان برای این تشخیص چیست ؟
- استرسی که ذکر نمودید نیز ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد و به دلیل مجاروت شما و فرزندتان و یا شرایط محیطی یکسان این مسئله بین هر دوی شما در جریان باشد.
- لطفاً جهت بررسی و پیدا نمودن منبع استرس با یک متخصص در تماس باشید
- درست است دست خط افراد بیانگر حالات روحی و روانی افراد است

شاد باشید./ح

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد