ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

آیا شما هم احساس تنهایی می کنید؟


آیا شما هم احساس تنهایی می کنید؟


احساس تنهایی حس مشترک بسیاری از انسانها در قرن حاضر می باشد در صورتی که اطلاعات دریافتی و آمارها نشان دهنده جمعیت زیاد انسانها بر روی کره زمین است باز تعداد زیادی احساس تنهایی می کنند آنهم زمانیکه که اطرافشان را خانواده ، دوستان و اقوام پر کرده اند .

روانشناسان  معتقدند احساس تنهایی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد همانند: احساسات حل نشده نسبت به دیگران - اسرار موجود در زندگی - احساس ناکامی و عدم موفقیت - احساس پوچی و بی هدفی- احساس بی کسی و بی همدمی نداشتن روابط اجتماعی موثر و....

طبیعی به نظر میرسد همه انسانها گاهی احساسات خود را نسبت به موقعیت ها و شرایط کنترل کرده و نسبت به آن واکنش نشان ندهند ولی گاهی این مسئله به صورتی ناخوشایند نمود پیدا کرده و فرد همه احساسات منفی و ناخوشاینداش را درون خود حفظ میکند که خود سبب می‌شود فرد نسبت به اطرافیان بدبین گشته و سوتفاهماتی بوجود آید همین سوتفاهمات و نگرش های منفی فرد سبب دروی گزیدن وی از اطرافیان می گردد و یا اینکه برخی بر این تصورند که اتفاقات ناخوشایند ونامطلوب زندگی خود را نباید برای اطرافیان بیان نمایند تا از رنجش و آزار آنان جلوگیری کنند همین راز داری منجر به فشار روانی زیادی به فرد می شود و مجبور خواهد شد بار منفی و ناخوشایندی را به تنهایی بر دوش بکشد .

در کنار دو مورد ذکر شده احساس ناکامی و عدم موفقیت تاثیر زیادی در منزوی شدن و احساس تنهایی فرد دارد زمانیکه وی احساس کند در جمع آشنایان ، دوستان و اقوام همانند آنان پیشرفت نکرده و موفقیتی کسب نکرده است برای فرار از حس سرخوردگی سعی خواهد کرد از جمع های خانوادگی و دوستانه کناره گیرد.

روانشناسان معتقدند یکی از مهمترین علت های احساس تنهایی کسب نکردن مهارت های ارتباطات اجتماعی توسط فرد در خانواده می باشد . زمانی که تعاملات و روابط اجتماعی فرد اندک باشد بالطبع دوستان کمتری داشته و فعالیت های اجتماعی اش محدود می گردد .

با این اوصاف در این حالت تنها کسی که می تواند به فرد کمک نماید فقط خودش است با حمایت یک مشاور و یا دوست خوب شاید برای شر.وع ترک احساس تنهایی گزینه های ذکر شده در ذیل مفید واقع شود :

1- اجتماعی شوید : در هر صورت فرد باید بیاموزد روابط اجتماعی خود را گسترش دهد به عنوان مثال از راهکارهای دوست یابی استفاده نماید . شاید برای شروع شرکت در تورهای گردشگری – سمینارهای آموزشی – پیوستن به گروههای که به هر نوعی با شما ارتباط و وابستگی دارند- تماس با دوستان قدیمی – استفاده از تکنولوژی جهت برقراری ارتباط – ورزش های همگانی و میهمانی های دوستانه

موارد ذکر شده به فرد کمک خواهد کرد روابط اجتماعی و تعاملات خود را افزایش داده و ارتباطات وسیع تری برقرار نماید.مسلماً زمانیکه این روند را طی نماید در جمع کثیر انسانهای که با آنان مراوده دارد تعدادی را می‌تواند به عنوان دوست صمیمی و همدم انتخاب نماید . بدیهست در خانه نشستن و شکایت از تنهایی کردن دردی را دوا نخواهد کرد

2-  پیوستن به گروههای اجتماعی و انجمن ها : برای بوجود آوردن تغییر و رهایی از تنهایی پیوستن به گروههای اجتماعی ایده ای بی نظیر است . شرکت در سمینارهای مورد علاقه و عضو گروه های که به نحوی با فرد هدف مشترکی دارند کمک شایانی خواهد نمود. همه انسانها از اینکه با افرادی آشنا شوند که وجه مشترکی با هم داشته باشند و بتوانند در مورد آن وجه مشترک و علایق به گفتگو بنشینند لذت خواهند برد . باید پذیرفت آدمی موجودی اجتماعی است و بدون یکدگر نمی تواند به تنهایی زندگی کند .

3- قدم زدن در طبیعت : هنگام احساس تنهایی قدم زدن در فضای باز و طبیعت کمک بزرگی خواهد نمود و سبب آرامش روحی و روانی می گردد .

4- غنی سازی درونی : همانطور که گفته شد همه ما نیاز داریم تعاملات اجتماعی داشته باشیم و این خودمسئله ای انکار ناپذیر است ولی با این اوصاف ممکن است هر شخصی در شرایطی قرار گیرد که خود به تنهایی مجبور به سپری کردن آن باشد . غنی سازی روحی و روانی درون یکی از اولویت های زندگی هر شخص می باشد . تنها راه این  غنی سازی مطالعه و شناخت بهتر از خود است زمانی که فرد نسبت به درونیات ، علایق و خواسته های خود آگاهی کامل داشته باشد بهتر خواهد توانست زندگی روزمره خود را برنامه ریزی نماید و جمع دوستان و اطرافیان خود را مدیریت نماید.

5- استفاده از تکنولوژی جهت برقراری ارتباط: خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی کمک بزرگی به بشر نموده است با استفاده از این تکنولوژی می توان فاصله ها را کم نمود حتی تماس های کوتاه با دوستان، اقوام ، خانواده و اشخاصی که به هر دلیلی از فرد دور هستند سبب آرامش روانی وی می گردد . مخصوصاً برای افرادی که به دلیل شرایط کاری، زندگی و یا ماموریتها بیشتر عمرشان در سفر و یا دور از عزیزانشان هستند .

6-  توجه به اهداف و آرزوها : رفتن به دنبال اهداف ، آرزوها و استعدادها محدودیت ها را کمتر می کند و فرد در تعاملات اجتماعی با قشری از افرادی که با وی سلیقه های مشترک دارند قرار خواهد گرفت.

7- کارهای عام المنفعه : یکی دیگر از فعالیت هایی که سبب نشاط و احساس جوانی و سرزندگی می گردد انجام امورعام المنفعه و کارهای گروهی می باشد. این راهکار سبب بوجود آمدن احساس اعتماد به نفس ، مهم وکارا بودن می گردد و فرد برای گذران زندگی انگیزه بیشتری خواهد داشت آن هم در زمانی که احساس کند وجودش مفید ، لازم و ضروری است.کارهای زیادی است که باعث شادی و دورز از احساس تنهایی می‌گردد و فرد انرژی، شادابی و نشاط می بخشد . فقط کافی است در مورد آن فکر کرد.


   ستاره حمیدی

   کارشناس روانشناسی

نظرات 2 + ارسال نظر
منصوره چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ق.ظ

سلام خواهش میکنم اگه براتون مقدوره کمکم کنید. حدود ۲ ماهه که احساس بی انگیزه گی میکنم . اصلا درس نمیخونم و حتی حوصله تلویزیون نگاه کردن و حتی خوابیدن هم ندارم. حس میکنم انسان بسیار غیر مفیدی هستم . خیلی دلم میخواد در زندگی موفق باشم و یا در کار. دوست دارم ارشد قبول شم اما اصلا حوصله درس خوندن ندارم. خیلی احساس بدی دارم. پوچی . دلم میخواد خیلی زود بمیرم... دوست ندارم زنده بمونم . احساس شکست میکنم. کمکم کنید

منصوره جان سلام
باید در ابتدا علت رو ریشه یابی کنی که چرا و از چه وقت این حالت پیش اومده وقتی علت رو پیدا کنی و رفع کنی همه چی درست می شه و این هم نیاز به زمان و بررسی داره .
رشته تحصیلی من روانشناسی هست ولی تخصص ام کودکان و مخصوصاً درمان اختلالات یادگیری هست

امیدوارم بتونم بهت کمک کنم البته در واقع خودت تنها کسی هستی که می تونی مسئله رو حل کنی - فقط نیار به یک راهنما داری در صورتی که روانشناس و مشاور مجرب و متبحری رو سرااغ داری از اون کمک بگیر در غیر اینصورت من در خدمتت هستم - با اینکه در زمینه بزرگسالان تخصصی کار نکردم ولی شاید بتونم شنونده خوبی باشم و در صورت نیاز همفکری دالشته باشم

ممنون از اینکه منو محرم خودت دونستی

[ بدون نام ] یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:02 ب.ظ

گاهی تنهایی انسان خارج از این مقوله هائیست که به ان اشاره کردید
تنهایی ای که با هیچ کدام از این گزینه ها جبران نمی شود
بشر هر چند به تمام خواسته های مادی و غریزی خویش و با تمام علاقه هم برسد اما یک نیاز نهفته ،یک بی قراری مدام،یک رنج پنهان، آدمی را همیشه همراه است. اگر تمام آرزوها هم برآورده بشود و همه ی نیازهای طبیعی و جنسی پاسخ داده شود این رنج و بیقراری باقیست و با هیچ جایگزینی آرام نمی شود حتی در اوج شادی و سرور هم وقتی که دقت می کنیم و در خویش فرو می رویم این نیاز احساس می شود...
تمام شوقیم، لیک غافل که دل به راه که می خرامد جگر به داغ که می نشیند، نفس به آه که می خرامد
نیاز به یک حس برتر
نیاز رسیدن به اوج کمال...

با سلام
دوست عزیز مسلما نمی توان در یک مقاله تمامی جوانب و حواشی یک موضوع را به طور کامل توضیح و تشریح کرد البته بعدی که شما ذکر نمودید یک به ذهنم نرسید دو : شاید دلیل اش این بود که از زاویه دیگر به این مسئله نگاه کردم
در هرصورت از حسن و دقت نظرشما تشکر می کنم
شاد و پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد