ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

به همسرتان وابسته اید یا دلبسته

اگر دوستم داشتی حالم رو می پرسیدی


چرا امروز زنگ نزدی از اول هم می دانستم دوستم نداری ؟ اگر دوستم داشتی روزی چند با تماس می گرفتی ؟ الان کجایی ؟ چکار می کنی ؟ این جملات و جملاتی از این قبیل را بسیار از زبان زوج های جوان و یا دختران و پسرانی که دوران نامزدی و آشنایی خود را می گذرانند می شنویم  و حتی تعداد زیادی از زوجین که سالها از زندگی مشترک شان می گذرد نیز هنوز بر این باورند در هر زمان و شرایطی باید از شریک زندگی خود با خبر بوده و تمامی فعالیت های روزمره اش را کنترل کنند به عنوان مثال : حتی در راه بازگشت از محل کار به منزل و یا در طول روز مدام با شریک زندگی خود تماس تلفنی داشته و لحظه به لحظه اعمال و عملکرد اش را جویا می شوند .

تعبیر عده ای از این زوجین بر این اصل استوار است که به دلیل دوست داشتن یکدیگر مدام باید از حال هم با خبر باشند فارغ از این که طی نمودن این رویه شاید در ابتدا و برهه ای از زندگی خوشایند و دلنشین باشد اما به مرور زمان با وجود مشغله های زیاد روزانه این مدل رفتاری آزار دهنده و غیر قابل تحمل می شود و در صورتی که یکی از زوجین نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد و به عنوان مثال بگوید : " لازم نیست هر ثانیه به من تلفن بزنی در صورت بروز مشکل و یا خبری خود با شما تماس می گیرم " همین جملات به ظاهر ساده سبب دلخوری طرف مقابل گشته و وی احساس خواهد کرد دلیل این رفتار بی توجهی به موجودیت اش بوده و یا شریک زندگی دیگر همانند روزهای اول آشنایی وی را دوست نمی دارد .

در این هنگام روان شناسان این گونه زوجین را با این سوال رودرو می کنند :" آیا شما دلبسته همسرتان هستید و یا وابسته ؟"

نمی توان توجیه این رفتار را فقط دوست داشتن و دلبستگی دانست بسیاری از زوجین عاشقانه یکدیگر را دوست می دارند اما این عشق دلیل منطقی برای رفتارهای ذکر شده نمی باشد . سوال ذکر شده همسران را به مسیری صحیح هدایت می کند دلبستگی و وابستگی دو مقوله جدا از یکدیگرند ؛ دلبستگی همان معنای دوست داشتن و در درجات بالا معنای عشق ورزی را می دهد و در مقابل اش وابستگی قرار داد . وابستگی به معنای تکیه گاه کردن دیگران .

افراد وابسته بدون حضور فردی که بدان امید بسته اند قادر به انجام کاری نبوده و به مروز زمان اعتماد به نفس خود را از دست داده و همه موجودیت و عزت نفس خود را در فرد و یا شریک زندگی خود می بیند . فرد وابسته هم از نظر احساسی، اجتماعی ، جسمانی و اقتصادی به صورت کامل به شریک زندگی خود وابسته است و قادر نخواهد بود در شرایط بحرانی مستقلاً وارد عمل گردد. وابستگی در واقع جهت رفع نیازهای اولیه و ثانویه است روان شناسان معتقدند : بهتر است زوجین در زندگی مشترک شان دلبسته یکدیگر باشند تا وابسته ، دلبسته یا همان دوست داشتن بی قید و شرط در این صورت  اگر شریک زندگی یک روز پر مشغله را داشته باشد تماس های مکرر سبب آزار وی گشته و حتی اگر نتواند تا برگشت به منزل تماسی حاصل نماید خللی در روابط و میزان عشق ، علاقه دو طرف بوجود نمی آید . در واقع دلبستگی درک متقابل را به همراه خواهد داشت .

وابستگی سبب آزار و رنجش شریک زندگی شده وی را نسبت به رابطه دلزده و سرد می کند از سوی دیگر سبب بوجود آمدن استرس ، اضطراب و نگرانی در فرد می گردد. نگرانی و ترس از دست دادن عشق و محبت شریک زندگی اثرات زیانباری بر روابط و احساسات زوجین باقی خواهد گذاشت .

بهتر است تمامی زوجین این سوال را از خود بپرسند : آیا به واقع دلبسته همسر هستیم و یا وابسته ؟ و با توجه به پاسخ دریافتی روابط خود را گسترش و یا بهبود بخشند .

-         در صورتی که پاسخ وابستگی باشد بهتر است هر چه سریع تر جهت دستیابی به استقلال عاطفی با یک روان شناس و مشاور متبحر صحبت نمایند . وابستگی در هر شرایطی سبب آزار خود فرد و اطرافیان گشته و روابط وی را تخریب می نماید.

-         گاهی ممکن است این مدل رفتاری فرد حاصل اضطراب و نگرانی درونی وی باشد و رفع ریشه این نگرانی رفتار وی را اصلاح نماید در این مواقع روانشناسان بالینی با تشخیص و تکنیک های درمانی کمک بسیاری خواهند کرد.

-         افراد دلبسته هر چند از هم دور باشند نسبت به عشق ، محبت و وفاداری یکدیگر اطمینان خاطر دارند . در صورتی که حتی برای مدتی کوتاهی از یکدیگر دور باشند احساس خطر نخواهند کرد .

                             

ستاره حمیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد