ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

ناسزاگویی

ناسزا گویی

متاسفانه ناسزاگویی در سخنان روزمره افراد بسیار شایع شده است با توجه به آمارهای پژوهشگران اجتماعی 4 الی 13 درصد کلام روزانه افراد را ناسزا گویی ها تشکیل می دهند . بررسی ها نشان داده انگیزه اصلی ناسزاگویی مردم اغلب انتقال احساسات و هیجانات منفی و بروز خشم می باشد .

در این آمارها مردها بیش از زنان به این عمل مبادرت نموده و در بروز احساسات خود الفاظ نامناسب استفاده می‌کنند و جالب اینکه اکثر افرادی که از کلمات و جملات ناخوشایند استفاده می کنند زمانی که ا حساس کنند افرادی در کنارشان هستند که از این رفتار بیزارند خود را کنترل و این  الفاظ را بر زبان نمی آورند.

متاسفانه ناسزا گویی یکی از مسائلی است که سبب بروز اختلاف بین زوجین گشته و آنان را از یکدیگر ناراحت و دلزده می‌کند . بر زبان آوردن الفاظ و کلمات ناخوشایند چه از جانب زن و یا مرد سبب بروز جوی نا خوشایند همراه با تنش در خانواده می‌گردد کلمات نامناسب حاوی انرژی های منفی بسیاری هستند که با بیان کردن آنها انرژی منفی را به تمامی افراد خانواده منتقل می‌گردد و از سوی دیگر تاثیرات نامطلوب بر روابط زن و مرد و تربیت فرزندان خواهد داشت .

نباید فراموش کرد بکار بردن ناسزا در جمع وجه شخصی را تخریب و بر نوع قضاوت اطرافیان نسبت به فرد و شریک زندگی اش تاثیر فراوانی خواهد گذاشت . بسیاری از زنان و مردان از ناسزاگویی شریک زندگی خود خسته و گاهی ترجیح می دهند از وی دور بوده تا کمتر ناسزا شنیده و انرژی منفی حاصل از این نوع مکالمه را تحمل نمایند . بدیهیست فردی که به ناسزا گویی به مدت زیاد عادت کرده باشد به سختی قادر به ترک این رفتار خواهد بود .

در این مواقع اکثر زنان و مردان تصور می کنند برخورد خشن و تذکر خشونت آمیز کارساز خواهد بود غافل از اینکه نه تنها این روش کمکی نمی کند بلکه فرد حالت تدافعی گرفته و تغییر در رفتارش ایجاد نمی کند .

روان شناسان بر این عقیدده اند جهت برخورد با زن و یا مردی که اقدام به بدزبانی و ناسزا گویی می‌کند بهترین روش استفاده از کلام صریح اما غیر پرخاشگرانه است .

می توانید با صراحت این گونه عمل کرد :

-         می توان خواهش کرد کمتر از کلمات و الفاظ ناخوشایند استفاده و بیان شود کلام نامناسب چه تاثیر نامطلوبی بر اطرافیان می گذارد.

-         بیان احساسات : باید بداند همسرش از این رفتار ناراحت می شود می توان این گونه بیان داشت :"دوست ندارم فردی که در کنارش هستم ناسزا بگوید در صورتی که این کار را کمتر انجام دهی در حقم لطف بزرگی می کنی " بهتر است از احساس واقعی شریک زندگی اش نسبت به رفتاری که نشان می دهد مطلع باشد .

-         همدلی : همه انسانها زمانی که احساس کنند اطرافیان آنها را درک می کنند از خود انعطاف پذیری بیشتری نشان می دهند . با توجه به این مسئله بهتر است با وی هم جهت شده و بیان کرد درست است که اکثر مردم مرتب ناسزا می گویند این مسئله مرا بسیار ناراحت می کند ، خواهش می کنم در حضور من الفاظ نامناسب بکار نبر. و یا ذکر شود درست است که روز خسته کننده ای داشته ای و بسیار خسته و عصبانی هستی ، آیا می توانم کاری کنم که احساس آرامش داشته باشی و کمتر عصبانیت خود را با الفاظ بد بیان کنی ؟  داشتن مکالمه ای ساده ، صریح و همراه با آرامش وی را نیز آرام کرده و محیطی مناسب را برای خانواده فراهم خواهد آورد.

-         پر رنگ نمودن اهمیت ترک این عادت : اهمیت و لزوم ترک این عادت بد با بیان تاثیرات منفی که بر خانواده و تربیت فرزندان می گذارد مهم می باشد بهتر است برای وی ذکر شود که تا چه حد این رفتار وی در نوع شخصیت و قضاوت مردم و اطرافین نسبت به او مهم می با شد.


ستاره حمیدی  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد