ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

چرا کودکان تقلب می کنند؟

تقلب در امتحان 

 

   در قرن حاضر تحصیل و یادگیری علم دارای ارزش بسزایی می باشد خانواده ها در پی این هستندکه فرزندان خود را با تمام علوم و فنون لازم برای زندگی مجهز کرده و درکنار آن روش درست زیستن را به فرزندانشان بیاموزند با اینکه پایه های رفتاری کودک درتعامل با خانواده شکل می‌گیرد ولی اولین مراحل آموزش رسمی از مدارس شروع می شود بدیهست که مدرسه روی‌گرایش ، رفتار، طرز تفکر و علاقه کودکان اثرات مثبت و منفی داشته باشد، تاثیر مدرسه و پرسنل آن تا حدی است که اثرات آن تا سنین بزرگسالی و حتی تا آخرعمر همراه فرزندانمان باقی خواهد ماند اینجاست که بررسی ومطالعه رفتار کودکان در مدرسه و تعامل شان با کادر مدرسه و همسالان ضروری به نظر می رسد .

 مدرسه جامعه کوچکی است که کودک را برای رویارویی با دنیایی بزرگ آماده می‌کند. همانطور که میدانیم تعلیم و تربیت جدا از هم نیستند کاملا واضح است که مشکلات تحصیلی و رفتاری اثر متقابلی بر یکدیگر دارند .

 دانش آموزانی‌که مشکلات رفتاری نظیر افسردگی، روان پریشی، پرخاشگری و پر جنبشی دارند
 بی شک دچارمشکلات تحصیلی و افت درسی هم خواهند شد وگاه برعکس اما تشخیص اینکه کدام عامل اولیه می باشد کاری بس دشوار است .

به طور مثال تقلب یکی از مشکلاتی است که خانواده ها و کادر مدارس را در زمان برگزاری امتحانات آزار و برای حصول اطمینان از برگزاری سالم امتحانات انرژی زیادی را از مسئولین مدرسه به خود اختصاص میدهد . با وجود تمام مراقبت ها برخی از دانش آموزان از کمترین فرصت برای تقلب در امتحان استفاده می کنند .

کودکان بنا به شرایطشان دست به تقلب می زنند برخی در مورد انجام تکالیف دروغ می‌گویند و گروهی دیگر تکالیف همکلاسی خود را برداشته و یا اینکه در انجام تکالیف منزل دست به تقلب
می‌زنند.

آیا تا به حال فکر کرده ایم که انگیزه  فرزندمان از تقلب چیست ؟ وبه چه علت مرتکب این رفتار
می شود؟ آیا تاکنون از فرزندمان علت رفتارش را پرسیده ایم؟

-         یکی از علل تقلب آماده نبودن دانش آموز برای امتحان است گاهی موضوع درسی را به خوبی فرا نگرفته است و از این که در امتحان نمره کمی آورده و والدین را آزرده خاطر کند دست به اینکار می زند اگرانگیزه اصلی تقلب ضعف درسی باشد می توان با صحبت کردن در مورد قبح این کاراشتباهش را گوشزد کنید گاهی این مسئله با گرفتن معلم خصوصی و
 زمان بندی برای درس خواندن و کمک های درسی به دانش آموز قابل حل است.

-         گاهی شاهد هستیم که فرزندمان در انجام تکالیف منزل هم تقلب کرده و تذکر نیزکارساز نیست درچنین شرایطی که گفتگو نتیجه ای در پی ندارد والدین باید با حضور معلم و خود کودک جلسه ای تشکیل دهند و این مسئله را بررسی کنند شاید راحتی  این جلسه و انجام دوباره تکالیفی که قبلا از آنها تقلب شده است منجر به تنبیه کودک گردد .

-         زمانی هم مسبب اصلی تقلب فرزندمان خودمان هستیم بدون توجه به اینکه خود مقصر اصلی هستیم وی را سرزنش و با دیگر دوستانش و بچه های فامیل مقایسه می‌کنیم برخی از دانش آموزان تحت فشار والدین برای کسب بهترین نمره این عمل را انجام می دهند شاید فرزندمان با معلومات خود بتواند حد نصاب قبولی را با اعتماد به نفس کامل کسب‌کند ولی زمانی که والدین توقعاتی فراتر از توان کودک دارند نتیجه اش واکنشی نابهنجار از طرف کودک
است که تقلب یکی از آنهاست . بهتر است به توقعات خود از فرزندتان صادقانه توجه کرده و مطمئن شوید که درخواست هایتان واقع بینانه است ؟ به او بگویید مهم ترین چیز این است که نهایت سعی خود را با روشی درست به کار ببرد و این برای شما بسیار با ارزش تر از نتیجه بهتر با روشی نادرست می باشد و یادآور شوید که تقلب کردن وی نوعی توهین به معلم می باشد و شما نمی توانید این مسئله را بپذیرید.

-         یکی از علل متوسل شدن به تقلب میزان ترس و اضطراب است وی با تمام تلاش خود را برای امتحان آماده می‌کند ولی اضطراب و ترس اش منجر به فراموشی مطالب درسی می شود برخی از دانش آموزان عقیده دارند که اگر ابتدای جواب را از روی برگه دوستشان نگاه کنند بقیه مطالب یادشان خواهد آمد و می توانند به سوالات جواب دهند برای رفع این مشکل تنها راه حل از بین بردن ترس و اضطراب می باشد این اضطراب دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که به اختصار ذکر شد به عنوان مثال ترس از کم آوردن نمره و واکنش والدین نسبت به این موضوع باید به وی اطمینان بدهید که نمره وی هر چه باشد شما پذیرای وی خواهید بود و برای رفع مشکلش او را تنها نخواهید  گذاشت.

-         بر اساس باور غلط خانواده ها فرزندانمان به این نتیجه رسیده اندکه فقط زمانی مورد توجه والدین، اقوام و آشنایان قرار می گیرند که نمره بیست بیاورند و از آنها به عنوان شاگرد زرنگ نام برده شود در نتیجه گاهی شاهد دست بردن آنها درکارنامه و برگه‌های امتحانی شان هستیم.

-         از موارد قابل تامل که بچه ها را به سوی تقلب کردن می کشاند مسئله نیاز به جلب توجه، خود نمایی و قدرت نمایی در میان همسالان است با این روش می‌خواهند در برابر همسالانشان احساس برتری کرده و شجاعت شان را به اثبات رسانند.

-         جالب است که گاهی فرزندانمان روش معکوس تقلب‌کردن را به‌کار می‌برند یعنی به همکلاسی هایشان تقلب می رسانند و از انجام این کار لذت می برند آنها تصور می کنند با این عمل به دوستانشان کمک می‌کنند در صورتی‌که از عواقب آن بی اطلاع می باشند ، وظیفه والدین است که فرزندانشان را نسبت به این مسئله آگاه کرده و قبح عمل را برایشان بازگو نمایند تنها بیان زشتی کار برای فرزندانمان کافی نمی باشد باید یادآور شد که این عمل نه تنها خوبی در حق دوستش نمی باشد بلکه صدمه زدن به وی است و با این رفتار او همکلاسی اش نسبت به پذیرش مسئولیت هایش دچار لغزش شده و در زندگی آینده دچار مشکل خواهد شد.

-         جالب است که قشری از دانش آموزان به دلیل عدم اعتماد به دانسته های شان برای رسیدن به امنیت روانی همیشه برگه تقلب را همراه خود دارند ، شاید هیچگاه از آن استفاده هم نکنند. این رفتارشان ناشی از عدم خودباروی است کودکمان حاضر است پاسخی که می نویسد با دوستش یکی باشد، حتی اگر مطمئن نباشد که پاسخ دوستش هم صحیح است و تا از این طریق به احساس امنیت روانی برسد .

-         همانگونه که پایه و اساس تربیت کودک درخانه شکل می گیرد ممکن است که تقلب هم یک نوع الگوبرداری از خانواده باشد. وقتی دانش آموزان شاهد تقلب اعضاء خانواده برای رسیدن به اهدا فشان می باشند تصور می کند تقلب کردن برای رسیدن به هدف خود امری طبیعی واجتنباب ناپذیر است .

آیا تا به حال از خود پرسیده ایم که چه عاملی باعث ترس از بیان نمره واقعی شان به ما شده است ؟
 چرا ما از آنها همیشه توقع بیست داریم ؟  آیا نمره بیست همان ایده الی است که فرزند مان باید به آن برسد ؟ بیایید به آنها اطمینان دهیم همانطور که هستند می پذیریمشان هدف از درس خواندن را برایشان شرح دهیم .

برخی کودکان قوه یادگیرشان کمتر از همسالانشان می باشد و یا ممکن است ناتوانی یادگیری در برخی درسها را داشته باشند به عنوان مثال برخی دانش آموزان به دلایل خاص در یادگیری ریاضیات ضعیف هستند و تلاش هایشان برای یادگیری بی نتیجه می ماند و به دلیل ترس از نمره نیاوردن  دست به تقلب می زنند در چنین شرایطی بهترین کار صحبت در مورد مشکل فرزندتان با مشاور مدرسه
 می باشد و پیدا کردن راهی مناسب برای برطرف کردن آن

دانش آموزان زیادی را می بینیم که زمان زیادی را صرف درس خواندن می‌کنند ولی نتیجه ای مطلوب نمی گیرند و مدام با خود در جدال است که چرا با تمام تلاشی که می کند باز هم نمره امتحانی اش از بقیه بچه ها کمتر است در این مرحله فقط شما هستید که می توانید به فرزندتان کمک کنید شاید به نظر خیلی ساده بیایید ولی اکثر اوقات دلیل اصلی این است که فرزندانمان  روش درست درس خواندن را یاد نگرفته اند با کمک و راهنمایی ما و مشاوران مدرسه فرزندمان می تواند بهترین نتیجه را بگیرد.

شاید اگر فرزندانمان بدانند که دلیل برگزاری امتحانات چیست وچرا در مدرسه آنها را می سنجند ؟ چرا باید امتحان بدهند یا مشق بنویسند ؟ و هدف از امتحان و یادگیری را درک کنند و برای یادگیری انگیزه داشته باشند هرگز دست به تقلب نزنند.

بدیهیست در صورتی که مشکلات رفتاری دوران کودکی حل نشده باقی بماند سرآغاز اختلالات رفتاری - روانی دیگر با بعد وسیعتر در دوران بزرگسالی شده که در درجات بالاتر به هنجار شکنی و ضدیت با قوانین اجتماعی منجر می شود ، پس چه بهتر در زمانی که شخصیت کود ک با انعطاف پذیری بیشتر شکل  می گیرد در پی پیشگیری و درمان باشیم.

                                                                         ستاره حمیدی



                                                                      کارشناس روانشناسی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد