۱۳۹۱ دوشنبه ۱۳ آذر ساعت 07:29
نامدار عبداللهیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا و با اشاره به اهمیت و توجه ویژه به نیازهای معلولان، اظهار کرد: توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی و همچنین کیفییت بخشی به این مراکز، از جمله وظایف و تکالیفی است که در برنامه پنجم توسعه به صورت اختصاصی بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی گذاشته شده است.
وی افزود: با عنایت به تکلیفی که در برنامه پنجم توسعه برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی درنظر گرفته شده بود، با هماهنگی معاونت عمرانی وزارتخانه و با توجه به نیاز استانها، بالغ بر 250 مرکز برای آموزش و پرورش استثنایی کل کشور در نظر گرفته شده است.
*تقویت کیفی مراکز اختلالات یادگیری
عبداللهیان با اشاره به توسعه مراکز اختلالات یادگیری، عنوان کرد: مراکز اختلالات یادگیری، مراکزی علمی و تخصصی هستند که با اخذ مجوز از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در زمینه شناسایی، تشخیص و آموزش و توانبخشی آن دسته از دانش آموزان مدارس عادی که در یک درس خاص از قبیل ریاضی، املاء و نوشتن، خواندن و ... مشکلاتی دارند، فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه های محوری مدنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بحث تقویت کیفی مراکز اختلالات یادگیری است که هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تجهیزاتی که برای شناسایی مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در کل کشور 280 مرکز اختلالات یادگیری وجود دارد که از این تعداد 270 مرکز فعال هستند و مابقی هم در حال فعال سازی و تامین نیروی انسانی هستند.
وی با اشاره به موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی، ادامه داد: امسال با ایجاد ساختار جدید آموزشی و همچنین با جای دهی و جایگزینی مناسب نیروی انسانی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ نوع مشکلی در بعد نیروی انسانی نداشته است و کلیه کلاس های درسی در اول مهر دارای معلم بودند.
*اولویت هوشمندسازی مدارس استثنایی با مناطق محروم
عبداللهیان همچنین با اشاره به هوشمند سازی مدارس استثنایی، عنوان کرد: به صراحت باید گفت اگر هوشمند سازی برای مدارس عادی یک نیاز است، برای مدارس استثنایی یک ضرورت و اضطرار محسوب می شود. زیرا دانش آموزان استثنایی از بعضی حواس محروم اند و دچار برخی نواقص جسمی و ظاهری هستند، لذا هوشمند سازی مدارس باعث تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری این دانش آموزان می شود و دانش آموزان با کیفیت بهتری آموزش می بینند.
وی تاکید کرد: ما به طور جدی به سمت هوشمند سازی مدارس استثنایی حرکت خواهیم کرد و امیدواریم تا تا پایان سال درصد بیشتری از مدارس استثنایی هوشمند شوند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حال حاضر بین 10 تا 20 درصد مدارس استثنایی کل کشور هوشمند شده اند، اظهار کرد: با هماهنگی مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش و با توجه به نیاز استانها و همچنین درنظر گرفتن اعتبارات ابلاغ شده، هوشمندسازی درصد زیادی از مدارس استثنایی از آبان ماه آغاز شده که البته از مناطق محروم شروع کرده ایم.
*ایجاد 2 رشته استثنایی برای دانشگاه ویژه فرهنگیان
وی در ادامه افزود: پس از بررسی های کارشناسانه ای که در آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که اگر 2 رشته با عنوانهای "روان شناسی کودکان استثنایی "و "بحث توانبخشی" در دانشگاه ویژه فرهنگیان گنجانده شود، برای امر آموزش دانش آموزان استثنایی بسیار مفید خواهد بود.
وی اظهارکرد: بنابراین با هماهنگی مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و با توجه به جلساتی که با سایر معاونان در همین راستا داشتیم، به این توافق رسیدیم که این 2 رشته را با توجه به نیازهایی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام می کند، در دانشگاه ویژه فرهنگیان بگنجانیم.
*آموزش تلفیقی و فراگیر به پوشش صد درصدی تحصیلی منجر خواهد شد
عبداللهیان با اشاره به بحث آموزش تلفیقی و فراگیر نیز خاطرنشان کرد: بحث آموزش تلفیقی و فراگیر که از دهه های گذشته در دنیا شروع شده است، در ایران نیز پیگیری و رصد می شود.
وی با بیان اینکه بحث آموزش تلفیقی و فراگیر از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است، افزود: ما اعتقاد داریم که اگر دانش آموزان استثنایی و عادی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، هم از نظر روحی و روانی، هم از نظر یادگیری و هم از نظر پوشش صد درصدی تحصیلی بسیار مفید خواهد بود.
وی تاکید کرد: همچنین آموزش تلفیقی و فراگیر باعث می شود تا دانش آموزان عادی و استثنایی با در کنار هم قرار گرفتن از خلق و خوی هم تاثیر گرفته و بهتر همدیگر را بشناسند و به این ترتیب در قبال هم بیشتر احساس وظیفه و مسئولیت کنند.
*الزام به گذراندن 10 واحد روانشناسی کودکان استثنایی در دانشگاه فرهنگیان
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات جهانی که آموزش و پرورش استثنایی با آن روبرو است، این است که معلمان از روحیات و نیازهای دانش آموزان استثنایی و همچنین در خصوص نحوه برخورد با این دانش آموزان، آگاهی کمی دارند.
وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم معلمانی که در آموزش و پرورش استثنایی به خصوص مقطع ابتدایی تدریس می کنند باید با مباحث روان شناسی کودکان استثنایی آشنایی کافی داشته باشند.
عبداللهیان اظهارکرد: بنابراین مصوب شد که تمامی دانشجویانی که در دانشگاه ویژه فرهنگیان در دوره لیسانس مشغول به تحصیل هستند، 10 واحد روانشناسی کودکان استثنایی را نیز در طی مدت تحصیل خود در این دانشگاه بگذرانند.
Reading Disorder
Mathematics Disorder
Disorder of Written Expression
Atypical Learning Disorders
More than one learning disorder can occur in the same child; however, since each disorder is specific to a particular skill, they are discussed here in brief and individually.
Reading Disorder is characterized by reading achievement that is significantly below that of other children who are the same age and have similar intelligence levels and educational backgrounds. Reading achievement includes the accuracy of reading skills and the comprehension of what is read. Reading achievement is measured by the administration of standardized testing.
Mathematics Disorder is characterized by difficulties in understanding ‘reading problems’ that use language to describe math problems, perceiving numbers and other symbols used in math, conceptualizing the various math functions, remembering math operations such as adding, dividing and other math skills such as copying figures and symbols or counting. Mathematics Disorder is diagnosed using standardized testing that measures such abilities. The diagnosis is given when test scores are substantially lower than other children of the same age who have comparable intelligence and educational backgrounds.
Disorder of Written Expression is a writing disorder that is characterized by difficulties such as impairments in learning to write, in remembering the proper sequence of written letters or words or in copying letters or words. Similarly, children with this disorder may have difficulty writing what is heard, understanding the use of punctuation and the organization of sentences and paragraphs. Spelling errors and poor handwriting are common. This disorder is diagnosed with the use of standardized testing. A child must score at a substantially lower level in writing abilities than do children of the same age with comparable intelligence and educational backgrounds.
Atypical Learning Disorder or Learning Disorder Not Otherwise Specified (NOS) is a learning disability that may include problems in all 3 areas (reading, math and writing), but does not specifically meet requirements for one of the other disorders listed here.
Other Conditions that Frequently Occur with Learning Disorders
Children with Learning Disorders are at risk for low self-esteem, depression, poor social skills, anxiety and behavioral problems. Some disorders that frequently occur with Learning Disorders are Conduct Disorder, ADHD, clinical depression and Oppositional Defiant Disorder. Additionally, there may be cognitive difficulties such as problems with attention and memory or problems processing language and visual information. Medical conditions such as fetal alcohol syndrome, fragile X syndrome or heavy metal poisoning have also been associated with a high incidence of learning disabilities.
The Impact of Learning Disorders upon Children and Their Families
Children with Learning Disorders are at great risk for academic failure and dropping out of school. The dropout rate for children with these disorders may be as high as 40% (American Psychiatric Association, 2000). Consequently, academic and occupational goals are compromised. Further, children with Learning Disorders may not be able to overcome their disabilities and will become adults who continue to have significant problems with reading, math and/or writing. Occupational goals for some children who persist in pursuing their education will be compromised as well.
Many children with Learning Disorders will equate their difficulties with low intelligence although intellectual abilities do not cause these problems. Consequently, children may become reluctant to try new experiences, feeling themselves incapable of learning and succeeding. Low self-esteem, anxiety and depression are common as is anger, frustration and related disruptive behaviors. Children with these disorders are also likely to be ridiculed and ostracized by their peers. The necessity of remedial education can further stigmatize and isolate them. School refusal is not uncommon and families may find themselves dealing frequently with school related problems and disruptive behaviors. Anger, frustration and avoidance may present as opposition and defiance in the home as well.
Treatment
The treatment for Learning Disorders is primarily educational and schools generally will formulate individualized plans for remedial education. Teachers trained to help children with Learning Disorders can provide structured classroom settings and teaching techniques that compensate for these disabilities. Many children will require multiple forms of assistance both in the classroom and other settings, however. Some will benefit from a multisensory approach to academics and learning other related life skills. Visual and auditory aids may be helpful as well as movement and touch techniques used in learning. Some children may require additional therapeutic help in learning to process sensory information more effectively. Often these children will work with occupational therapists that provide therapy through play activities and tasks designed to engage the children’s interest and curiosity. Using various forms of equipment such as balls, swings, ramps and slides, the occupational therapist can help children with Learning Disorders learn in nontraditional ways (Goodman, Hurst, & Locke, 2008). Additionally, some children will require tutors or individual time working with specially trained teachers. For children who have developed emotional and behavioral problems, counseling services are often necessary. The families of children who have developed emotional and behavioral issues may also benefit from supportive counseling, support groups with other parents facing similar problems and education that focuses upon coping strategies.
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision. Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
Goodman, J., Hurst, J., & Locke, C. (2008). Occupational Therapy for People with Learning Disabilities. Churchill Livingstone.