ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

ایجاد 2 رشته استثنایی در دانشگاه فرهنگیان/ تقویت کیفی مراکز اختل

خبرگزاری پانا: رییس سازمان مدارس استثنایی کشور با اشاره به اهمیت و توجه به دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: در کل کشور 280 مرکز اختلالات یادگیری وجود دارد که از این تعداد 270 مرکز فعال هستند و مابقی هم در حال فعال سازی و تامین نیروی انسانی هستند.

۱۳۹۱ دوشنبه ۱۳ آذر ساعت 07:29

نامدار عبداللهیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا و با اشاره به اهمیت و توجه ویژه به نیازهای معلولان،  اظهار کرد: توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی و همچنین کیفییت بخشی به این مراکز، از جمله وظایف و تکالیفی است که در برنامه پنجم توسعه به صورت اختصاصی بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی گذاشته شده است.

 

وی افزود: با عنایت به تکلیفی که در برنامه پنجم توسعه برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی درنظر گرفته شده بود،  با هماهنگی معاونت عمرانی وزارتخانه و با توجه به نیاز استانها، بالغ بر 250 مرکز برای آموزش و پرورش استثنایی کل کشور در نظر گرفته شده است.

 

*تقویت کیفی مراکز اختلالات یادگیری

 

عبداللهیان با اشاره به توسعه مراکز اختلالات یادگیری، عنوان کرد: مراکز اختلالات یادگیری، مراکزی علمی و تخصصی هستند که با اخذ مجوز از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در زمینه شناسایی، تشخیص و آموزش و توانبخشی آن دسته از دانش آموزان مدارس عادی که در یک درس خاص از قبیل ریاضی، املاء و نوشتن، خواندن و ... مشکلاتی دارند، فعالیت می کنند.


 
وی اضافه کرد: یکی از برنامه های محوری مدنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بحث تقویت کیفی مراکز اختلالات یادگیری است که هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تجهیزاتی که برای شناسایی مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.


 
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در کل کشور 280 مرکز اختلالات یادگیری وجود دارد که از این تعداد 270 مرکز فعال هستند و مابقی هم در حال فعال سازی و تامین نیروی انسانی هستند.

 

وی با اشاره به موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی، ادامه داد: امسال با ایجاد ساختار جدید آموزشی و همچنین با جای دهی و جایگزینی مناسب نیروی انسانی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ نوع مشکلی در بعد نیروی انسانی نداشته است و کلیه کلاس های درسی در اول مهر دارای معلم بودند.

 

*اولویت هوشمندسازی مدارس استثنایی با مناطق محروم


 
عبداللهیان همچنین با اشاره به هوشمند سازی مدارس استثنایی، عنوان کرد: به صراحت باید گفت اگر هوشمند سازی برای مدارس عادی یک نیاز است، برای مدارس استثنایی یک ضرورت و اضطرار محسوب می شود. زیرا دانش آموزان استثنایی از بعضی حواس محروم اند و دچار برخی نواقص جسمی و ظاهری هستند، لذا هوشمند سازی مدارس باعث تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری این دانش آموزان می شود و دانش آموزان با کیفیت بهتری آموزش می بینند.


 
وی تاکید کرد: ما به طور جدی به سمت هوشمند سازی مدارس استثنایی حرکت خواهیم کرد و امیدواریم تا تا پایان سال درصد بیشتری از مدارس استثنایی هوشمند شوند.


 
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حال حاضر بین 10 تا 20 درصد مدارس استثنایی کل کشور هوشمند شده اند، اظهار کرد: با هماهنگی مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش و با توجه به نیاز استانها و همچنین درنظر گرفتن اعتبارات ابلاغ شده، هوشمندسازی درصد زیادی از مدارس استثنایی از آبان ماه آغاز شده که البته از مناطق محروم شروع کرده ایم.


 
*ایجاد 2 رشته استثنایی برای دانشگاه ویژه فرهنگیان


وی در ادامه افزود: پس از بررسی های کارشناسانه ای که در آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که اگر 2 رشته با عنوانهای "روان شناسی کودکان استثنایی "و "بحث توانبخشی" در دانشگاه ویژه فرهنگیان گنجانده شود، برای امر آموزش دانش آموزان استثنایی بسیار مفید خواهد بود.


 
وی اظهارکرد: بنابراین با هماهنگی مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و با توجه به جلساتی که با سایر معاونان در همین راستا داشتیم، به این توافق رسیدیم که این 2 رشته را با توجه به نیازهایی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام می کند، در دانشگاه ویژه فرهنگیان بگنجانیم.


 
*آموزش تلفیقی و فراگیر به پوشش صد درصدی تحصیلی منجر خواهد شد


عبداللهیان با اشاره به بحث آموزش تلفیقی و فراگیر نیز خاطرنشان کرد: بحث آموزش تلفیقی و فراگیر که از دهه های گذشته در دنیا شروع شده است، در ایران نیز پیگیری و رصد می شود.


 
وی با بیان اینکه بحث آموزش تلفیقی و فراگیر از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است، افزود: ما اعتقاد داریم که اگر دانش آموزان استثنایی و عادی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، هم از نظر روحی و روانی، هم از نظر یادگیری و هم از نظر پوشش صد درصدی تحصیلی بسیار مفید خواهد بود.


 
وی تاکید کرد: همچنین آموزش تلفیقی و فراگیر باعث می شود تا دانش آموزان عادی و استثنایی با در کنار هم قرار گرفتن از خلق و خوی هم تاثیر گرفته و بهتر همدیگر را بشناسند و به این ترتیب در قبال هم بیشتر احساس وظیفه و مسئولیت کنند.


 
*الزام به گذراندن 10 واحد روانشناسی کودکان استثنایی در دانشگاه فرهنگیان


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات جهانی که آموزش و پرورش استثنایی با آن روبرو است، این است که معلمان از روحیات و نیازهای دانش آموزان استثنایی و همچنین در خصوص نحوه برخورد با این دانش آموزان، آگاهی کمی دارند.


 
وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم معلمانی که در آموزش و پرورش استثنایی به خصوص مقطع ابتدایی تدریس می کنند باید با مباحث روان شناسی کودکان استثنایی آشنایی کافی داشته باشند.


 
عبداللهیان اظهارکرد: بنابراین مصوب شد که تمامی دانشجویانی که در دانشگاه ویژه فرهنگیان در دوره لیسانس مشغول به تحصیل هستند، 10 واحد روانشناسی کودکان استثنایی را نیز در طی مدت تحصیل خود در این دانشگاه بگذرانند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد