ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

کاهش اضطراب و تنش زدایی در کودکان


در برابر دنیای سرشار از تغییر و تحول که هر لحظه کودک با محرک های محیطی خوشایند و ناخوشایندی روبرو می شود فرزندان ما نیاز به ابزاری دارند تا در برابر این تنش ها و محرک ها و هیجانات مثبت و منفی از خود و سلامت روان خود مراقبت کنند . استرس درد نیای امروز متاسفانه بخشی جداناپذیر از انسان ها شده است ، برخی از والدین بیان می کنند که چرا باید کودکمان اضطراب و استرس داشته باشد با توجه به اینکه در رفاه کامل زندگی می کند فارغ از اینکه کودکان نیز با توجه به تغییر نحوه آموزش وگستردگی اطلاعاتی که به آنها داده می شود اعم از فشارهای مدرسه ، درس خواندن های پیاپی ، رقابت زیاد بین همکلاسی ها ، تقاضای والدین برای بهترین بودن ، کلاس های فشرده و تقویتی و ..... بازیهای خشن کامپیوتری و ....... همه و همه سبب می شود دنیای کودکان شان به استرس و اضطراب های بیمارگونه آغشته شود .


علائم اضطراب در کودکان  :

دردهای روان تنی ( بدنی ) اعم از شکم درد، سردرد، مشکلات تنفسی، مشکلات خواب، بی اشتهایی یا پر اشتهایی، بهبود دیر پس از بیماری، لکنت زبان، نیاز زیاد به رفتن دستشویی یا دندان غروچه کردن خصوصا هنگام خواب دارند و علائمی هم چون خیس کردن رختخواب کابوسها و بدخوابی های شبانه .

 از علامت های دیگر آن کج خلقی ، پرخاشگری مدل صحبت کردن بچه گانه کودکان مضطرب تحریک پذیر می شوند خشم بروز می دهند، رفتارهای نامنظم داشته و ممکن است کودکان دیگر را بزنند و یا از رفتن به مدرسه سرباز زنند و در مدرسه نمرات پایینی بگیرند. ممکن است حملات وحشتزدگی داشته باشند، عقب بکشند، ناله کنند، افسرده باشند، علاقه به انجام فعالیت های روزانه را از دست بدهند، نگران به نظر برسند، تمرکز نداشته باشند، گریه کنند و تنبل باشند، سانحه پذیر باشند و یا دوستانشان را از دست بدهند.   .


مزایای یوگا و مدیتشین برای کودکان :

تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن و یوگا می تواند در مقابل فشارهای محیطی و استرس ها ابزار مناسبی برای حفظ و کسب سلامتی روان باشد . انجام تمرینات یوگا در سنین کودکی عزت نفس و آگاهی از بدن را در کودکان افزایش می دهد و آنها را به انجام فعالیتی لذت بخش عاری از هرگونه رقابت تشویق می کند و از سویی انعطاف پذیری بدن ، تمرکز و آرامش را در کودکان افزایش می دهد . آنچه مسلم است شناخت هیجانات و احساسات کمک زیادی در مدیریت کردن آنها می کند با یوگا می توان به کودک کمک کرد که شناخت صحیح تری از احساسات و هیجانات منفی و مثبتی که درون خود تجربه می کند بدست آورد و از سویی به جای سرکوب این احساسات منفی و یا مثبت آنها را بپذیرد و بیان دارد بسیاری از مشکلات و اختلالات شخصیتی در بزرگسالی حاصل سرکوب هیجانات و احساسات ناخوشایند دوران کودکی است .

یوگا کمک میکند تا کودکان سرعت تمرکزشان بیشتر شود، یک تحقیق در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان داد که یوگا نه تنها به بهبود عملکرد در کلاس درس کمک می کند بلکه به بهبود حواس در کودکان و عزت نفس شان نیز کمک می کند .

تمرینات یوگا تنفس کودکان را تنظیم کرده و سبب کاهش میزان استرس می شود و از سویی با کاهش یافتن استرس سبب افزایش تمرکز و دقت کودکان در امر یادگیری است . بدیهیست زمانی یادگیری تسریع می شود که فرد اعم از بزرگسال و یا کودک هیجان منفی و مزاحمی را تجربه نکند و همه به خوبی می دانند داشتن استرس سبب پایین آمدن عملکرد وکارایی کودک شده و بازآوری و یادآوری یادگرفته ها را برای وی دشوار می سازد .

زمانی که کودک شما استرس کمتری را تجربه کند و بیاموزد با محرک های استرس زا چگونه مقابله کند طبیعتاً کارایی اش بالاتر رفته و موفقیت های بیشتری را کسب می کند و در پی آن میزان اعتماد به نفس اش افزایش می یابد . حرکات فیزیکی یوگا , حالتهایی مانند یگانگی , ابراز وجود , احترام به خود و ... را به کودکان می آموزد و آنها را بخشی از زیبایی زندگی می شمارد.

یوگا می تواند اضطراب فرزند شما را مهار کرده و روشهای شادتری برای زیستن به وی آموزش دهد واین مستلزم این است که خود والدین نیز در این مسیر فرزندشان را همراهی نمایند در ذیل قبل از ارائه برخی تمرینانت یوگا که می توانید در منزل انجام دهید علائم اضطراب در کودکان ذکر می شود .

در ذیل نمونه ای از تمرینات یوگای برای کودکان به اختصار ذکر می شود هر کدام از تمرینات مراحلی دارد که نیاز به آموزش دارد و باید هر تمرین مرحله به مرحله انجام شود.

 

 

1-جنگجوی سری

 این مجموعه در یک حالت جهش انجام می شود و باحالت هایی مثل کشیده ، ایجاد قدرت و استقامت همراه است . این یک نیرو ایجاد می کند از طریق تنفس حالت های منفی را فرد دور می کند . توازن و تمرکز را بهبود می بخشد و تعادل بدنی را در کودک افزایش می دهد .



2- تکنیک گربه گاو

کشش مانند گربه گاو به ایجاد تعادل عاطفی کمک می کند و همچنین به گرفتگی عضلات پشت رها شده و اندام های گوارشی نیز با این حرکت ماساژ داده می شوند . در این حرکت بهتر است از کودک بخواهید با تنفس اش صدای سگ و گاو را تقلید کند . با توجه به روحیه کودکان و تمایل شان به تاثیر بر محیط اطراف و ایجاد تغییر در دنیای بیرون هنگامی که از آن ها بخواهید این بازی را انجام دهند مسلماً این حرکت برایشان جذابیت بیشتری داشته و با ایجاد صدای گربه و گاو عضلات صورت شان را حرکت داده و مانع از اسپاسم ناشی از اضطراب در عضلات صورت می شود .

 


3- تکنیک شبیه سگ

این ژست یک کشش بزرگ برای آزاد کردن تنش در گردن و پشت فراهم می کند همچنین باعث کشش عضلات پا نیز می شود .



4- تکنیک درخت

این حرکت برای تعادل و توسعه ذهن آگاهی و بدن موثر می باشد . کودک ممکن است در ابتدا به سختی چنین حرکتی را انجام دهد اما بهتر است وی را تشویق کنید تا پایش را در جای راحت بگذارد تا امکان افتادن کمتر شود . با این تمرین به کودکتان آموزش استقامت می دهید . در وضعیت درخت از آنها بخواهید که تصور کنند که یک درخت غول پیکر با ریشه هایی عمیق هستند . از آنها بپرسید آیا می توانند 100 سال در این حالت بمانند ؟ اگر قطعه قطعه شوند خوب خواهد بود ؟ آیا صدمه نخواهند دید ؟


 

5- تکنیک کودک خوشحال

این بازی سرگرم کننده که از کودک می خواهیم در این حالت قرار گرفته و خودش را به جلو و عقب  چپ و راست حرکت دهد .



6- تکنیک خواب

یا همان حالت جسد که البته بهتر است به کودک با اصلاح  " یوگای خواب و رویا " معرفی شود کودک باید مانند یک جسد آرام دراز بشکند و بهتر است بر روی چشمان اش یک حوله مرطوب قرار گیرد ، تنفس عمیق انجام دهد  و به موسیقی آرام بخش گوش دهد و مربی و والدین به آرامی پاهایشان را ماساژ دهند .


و در نهایت از کودکتان بخواهید که حرکات جدید خلق کند و در این مسیر وی را تشویق و همراهی کنید .

ستاره حمیدی روان درمانگر پویشی


کلینیک آرامش نوین ( همایش رایگان مایندفولنس کودکان ویژه والدین )

جهت کسب اطلاعات بیشتر :

09126941612


کلینیک یارا - میدان هروی

مطب دکتر مقدسی - شهرک اکباتان