ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

درمانگر همدل


درمانگر همدل بودن بسیار شبیه یک مادر همنوا بودن است_ شما به بیمار گوش مى دهید و احساسات او را کمى اصلاح شده به او منعکس مى کنید. از نشان دادن مقدارى احساسات ، نهراسید. جاى مجسمه هاى سنگى، جلوى سر در چلوکبابى ها است، نه در مطب روان درمانى .


           روان درمانى تحلیلى؛ دبورال کابانیس

اصول روان درمانی 3

 یالوم می گوید :

یکی از اصول اساسی و مهم روان درمانی که خیلی وقت ها از مراجعانم آموخته ام (و بعضا آن را فراموش می کنم) این است که با ارزشترین چیزی که باید ارائه کنم، حضور محض خودم است.

این به معنای آن است که وقتی در برابر مراجعم قرار می گیرم برای گفتن حرفی عاقلانه و هوشمندانه تقلا نکنم و به دنبال ارائه تفسیر عالی نباشم. هر گاه به جای تلاش برای ارائه راه حل ، حضوری بی واسطه داشته ام ، تاثیری به مراتب عمیق تر از هر چیز دیگری بر جای گذارده ام .


ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی کوتاه مدت

احساسات ناتمام


احساسات ناتمام


در انسان تمایل شدیدی به اجتناب و پرهیز از احساسات دردناک وجود دارد.و همین باعث میشود که تکالیف ، کارها، و موقعیت هایی در زندگی ما ناتمام باقی بماند ، تکالیف ناتمام یا احساسات ابراز نشده ای مثل رنجش ، خشم ، تنفر، گناه، اضطراب و... و حوادث و خاطراتی که به مدت طولانی در ذهن مانده اند. در این میان رنجش و خشم فراوانترین و بدترین نوع کارهای ناتمام است که به افراد اجازه برقراری رابطه صادقانه و قابل اعتماد را نمیدهد.
حتما تلاش زیادی هم برای فراموش کردنشان می کنیم اما آیا فراموش می شوند ؟
نه ، فراموش نمی شوند و از آنجایی که این موارد به طور کامل در آگاهی تجربه نشده اند دایما برای کامل شدن به فرد فشار می آورند و وقتی به اندازه کافی قدرتمند شوند، فرد دچار اشتغال های ذهنی، رفتارهای وسواسی و نگرانی و رفتارهای خودتخریبی میشود . حتی تاثیر تکلیف ناتمام در برخی گرفتگی های داخل بدن آشکار میشود و نیز گاهی فرد احساس درماندگی و تنش را تجربه می کند بدون آنکه علتش را بداند.

نوعی مشکل خشم که مکرر در رواندرمانی مطرح میشود ، مربوط به احساسات خشم حل نشده طولانی مدت به سمت افراد مهم در زندگیمان است.


ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی کوتاه مدت

تجربه صحیح هیجانات و دوری از رنج

تجربه صحیح هیجانات و دوری از رنج

هر اندازه آدمی بهتر بتواند به وقت شادمانی بخندد، به وقت اندوه بگرید، برای تعیین حد و مرزها ابراز خشم کند، با شور و اشتیاق به معاشقه بپردازد و محبت را با گشودگی و بی قید و شرط ببخشد و بپذیرد، به همان اندازه از رنج به دور خواهد بود و هر چه آدمی بیشتر با لذت هستی درآمیزد، نسبت به خود و دیگران بخشنده تر خواهد شد.

هیجان ها به ما کمک می کنند تا رفتارمان را تنظیم کنیم؛ حالات درونی و وضعیت روابط مان را زیر نظر بگیریم؛ یادگیری مان را بهتر کنیم؛ تصمیم گیری هایمان را آسان تر کنیم و به زندگی مان معنا بخشیم.


برگرفته از:

دگرگونی زندگی ها اثر دیوید مالان و دلاسلوا، ترجمه علیرضا طهماسب.چ


ستاره حمیدی - رواندرمانگر پویشی کوتاه مدت

مفهوم دفاع در روانکاوی چیست؟


مفهوم دفاع در روانکاوی چیست؟ 



دفاع ها مکانیزم های ذهنی و واکنش ناخودآگاه من (ego) به عنوان قسمتی از شخصیت به منظور کاهش اضطراب از طریق تغییر در ادراک واقعیت است. مکانیسم های دفاعی شیوه‌هایی هستند که افراد به طور ناخودآگاه در برابر رخدادهای اضطراب‌آور به کار می‌برند، تا از خود در برابر آسیب‌های روانی محافظت کنند.


بنابراین مهم است که گریه واقعی را از گریه غیر واقعی تشخیص دهیم.

گریه سالم و واقعی سوگ: گرچه دردناک است، یادآور فقدان و ظرفیت عشق ورزی ماست.
پس از تجربه این نوع گریه، بیمار احساس آرامش و سبک تر شدن دارد و در این وضعیت هورمون های استرس سمی از بدن خارج شده و وی آرام میشود.

گریه بی دلیل یا طولانی: توسط هیچ فکر یا محرک واضحی تحریک نشده است. بر محرک فرضی یا سوگ ناشناخته مبتنی است.

گریه دراماتیک: ارتباط واضحی با هیجان ندارد. احساس پژمردگی نامتناسب و احتمالا با طرد شدن در کودکی و با هدف جلب توجه مرتبط است.
نکته قابل توجه این است که گریه های دفاعی باعث احساس ارامش نمی شوند.
و در مورد ذکر شده، کارکرد گریه، در واقع سرپوش گذاشتن روی احساس خشم است.

وظیفه درمانگران این است که بین احساسات دفاعی و سالم تمایز قایل شوند و احساسات دفاعی را کاوش نکنند.



با اقتباس از:

Frederickson, J. (2013). Co-creating change: Effective dynamic therapy