ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

بدون تخریب پایان دهید



 

خلاقیت ها ، ابتکارات و رشد دانش بشری حاصل تعاملات و روابط گسترده ای است که انسان ها با یکدیگر برقرار می کنند . نیازهای آدمی سبب شکل گیری روابط شده اعم از رابطه های عاطفی ، اقتصادی ، اجتماعی و همین روابط سبب پیشرفت علم وتکنولوژی می گردد.

همان طور که ذکر شد روابط پایه و اساس نیازهای آدمی است که بدان وسیله نیازهای خود را پوشش می دهد حال برخی از افراد به دلایل گوناگون قادر نبوده با یکدیگر روابط مناسب و موثری برقرار نمایند همانند زنان و مردانی که در روابط شان با شکست روبرو می شوند و یا کارمند و مدیری که رابطه تاثیر گذاری ندارند در تمامی این گونه موارد رابطه برای دو طرف تنش و نگرانی به همراه می آورد و در پی آن اضطراب .

زنان و مردان زیادی هستند که به دلایل زیادی در روابط نامناسبی درگیر بوده و سعی می کنند به نحوی آن را بهبود بخشیده و یا پایان دهند . گاهی عواملی همچون وابستگی ها و از سوی دیگر تضاد و عدم تفاهم ها در زمینه های متفاوت سبب سردرگمی ، خشم درونی و اضطراب دو طرف شده و رابطه ای معیوب استمرار پیدا می کند .

متاسفانه در برخی مواقع در صورت عدم همکاری زوجین حتی زبده ترین روان شناسان و کارشناسان نیز قادر نخواهند بود روابط را بهبود دهند . افرادی که تمایل به تغییر و همکاری جهت رسیدن به تفاهم با شریک زندگی شان را ندارند به واقع هیچ گونه تمایلی به رشد و پیشرفت شخصی و عاطفی شان نداشته و ترجیح می دهند از تکنیک و راههای نامناسب انتخابی خودشان به نتیجه برسند . مسیرهای طی شده ای که پاسخگوی نیازها و روابط شان نیست در این هنگام روان شناسان توصیه می کنند :

-         زوجین انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و جهت بهبود روابط شان تلاش کنند .

-         در صورتی که حتی یکی از زوجین تمایل به تغییر و بهبود روابط نداشته باشد یک جانبه فرد نمی تواند زندگی مشترک را بهبود بخشد و رسیدن به آرامش در سایه تفاهم و همکاری دو جانبه زن و مرد است .

-         در نهایت در صورت عدم همکاری و عدم انعطاف پذیری شاید بهتر باشد رابطه معیوب پایان یابد تا زن و مرد هر چه سریعتر از تنش ، استرس و اضطراب رهایی یابند تدام یافتن احساسات و هیجانات ناخوشایند تاثیرات نامطلوب فراوانی بر روح و جسم افراد باقی می گذارد . پژوهش ها نشان داده خانواده های پر تنش تاثیرات مخرب تری بر روی زوجین و فرزندان می گذارد نسبت خانواده های که زن و مرد از یکدیگر جدا شده اند.

-         متاسفانه برخی بر این باورند به دلیل این که با شریک زندگی و یا شخصی که با وی در تعامل هستند قادر به برقراری ارتباط مناسب نیستند بهتر است برخورد جدی داشته و رابطه را با برخوردهای نامناسب پایان دهند . البته جدیت در این روند تحسین بر انگیز است ، نباید غافل شد افراد بسیاری در زندگی آدمی هستند که با وی سازگاری ندارند حال همسر باشد و یا همکار در این مواقع بهتر است هر چه سریعتر رابطه پایان داده شود البته بدون تخریب کردن طرف مقابل . منظور ازتخریب کردن همان سرزنش ، تحقیر و توهین است که سبب آزاردگی و احساس خشم درونی زن و مرد گشته و حاصلی به جز افسردگی و هیجانات ناخوشایند نخواهد داشت .

-         نداشتن سازگاری و تفاهم دلیل قانع کننده ای جهت تخریب دیگران نیست هر فرد با باورها ، عقاید و خصوصیات اخلاقی خاص خود زندگی و تصمیم گیری می کند می توان آنها را پذیرفت و ارتباط برقرار نمود و یا این که ارتباطات را محدود و یا به کلی قطع کرد .

 

 

ستاره حمیدی

 

کارشناس ارشد روانشناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد