ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

بنویس و آرام شو


پریشانی خاطر و هیجانات زندگی در قرن حاضر گاه فشار روحی و روانی زیادی بر انسانها وارد می نماید مشغله های کاری، روابط عاطفی، اجتماعی و....همه و همه گاه به طرزی باور نکردنی احساسات آدمی را دستخوش تحول می‌کنندگاهی این احساسات مثبت و خوشایند است که سبب ارتقاء سلامت روانی و روحی فرد می‌گردد و درمواقعی نیز احساسات منفی و ناخوشایند که منجر به بهم ریختگی و پریشانی خاطر فرد می‌گردد و در نهایت این پریشانی خاطر به شکلهای مختلف اعم از اضطراب ، پرخاشگری ، استرس و بیماری های روان تنی بروز پیدا می‌کند . گاه کنار آمدن با سیل عظیم احساسات و هیجانات چه منفی و گاه مثبت برای آدمی سخت و دشوار می گردد . در شرایطی نیز فرد بنا بر وقایع و احساسات خود ملزم است تصمیاتی اتخاذ نماید که نیازمند آرامش و ثبات است حجم زیاد احساسات آدمی وی را از تصمیم گیری مناسب باز می دارد زمانی یک فرد می تواند درست تصمیم گیری کند که بر احساسات و هیجانات خود مسلط بوده و تمامی جوانب را بسنجد با توجه به اهمیت کنترل احساسات و هیجانات لازم و ضروری به نظر می رسد زنان و مردان تکنیک هایی را در این زمینه بیاموزند و از آن در مواقعی که سیل عظیم هیجانات بر آنان مستولی گشته است جهت به آرامش رسیدن بهره جویند یکی از روشهایی که روانشناسان بسیار توصیه می نمایند "نوشتن احساسات و هیجانات" می باشد این تکنیک شاید در ظاهر بسیار ساده و بی اهمیت باشد ولی آنچه مهم است تاثیر شگفت انگیز این تکنیک است . مزایای ترفند نوشتن احساسات و افکار به شرح ذیل می باشد :

1.      نوشتن سبب تفکیک احساسات می شود : در زمان اوج هیجانات احساسی نوشتن تک تک احساسات و تحلیل آن بر روی کاغذ سبب می گردد فرد به راحتی بتواند احساسات مثبت و منفی خود را تفکیک نماید گاهی بسیاری از سردرگمی های انسانها ناشی از نداشتن شناخت صحیح احساساتشان است . وقتی فرد بتواند به شناخت صحیحی از احساسات خود برسد به خوبی علت فوران احساسات و هیجانات اش را در می‌یابد .

2.      تشخیص صحیح از نادرست : با شناخت احساسات فرد به راحتی خواهد توانست بر شرایط اش تسلط یافته و مسیر صحیح را تشخیص دهد آگاهی اولین قدم تصمیم گیری مناسب می باشد.

3.      تصمیم گیری عاقلانه : پس از شناخت احساسات و آگاهی از علت بهم ریختگی احساسی و افکار فرد با توجه به اطلاعات شفاف سازی شده ای که مکتوب نموده است قادر خواهد بود تصمیم گیری عاقلانه و منطقی داشته باشد .

4.      پیشگیری از رفتارهای ناخودآگاه و ناشیانه ناشی از فوران احساسات : تسلط بر خود و شرایط حاکم بر زندگی به فرد کمک خواهد کرد از بروز ناخودآگاه و ناشیانه احساسات اش جلوگیری کند . گاهی  واکنش های سریعی که حاصل فوران احساسات است نه تنها کمکی به رفع مشکل فرد نخواهد کرد بلکه سبب برهم خوردن تعادل ولی و آسیب دیدن روابط اش با اطرافیان می‌گردد. به این طریق وی خواهد توانست سنجش دقیقی از محیط اطراف و توجه به تاثیر نوع رفتار فرد و تصمیم گیر اش بر زندگی اطرافیان داشته باشد.

5.      رسیدن به وضوح بیشتر : نوشتن احساسات و افکار سبب وضوح بیشتر مسئله و تفکیک پذیری احساسات درهم تنیده شده فرد را می دهد، به وی اجازه خواهد داد با شفافیت بیشتری مسائل را تحلیل نماید.

6.      و در نهایت تخلیه احساسات و هیجانات و احساس آرامش : یکی دیگر از مزایایی نوشتن افکار و احساسات تخلیه احساسات و هیجانات منفی است و برون ریزی آن انرژی منفی که درون فرد جای گرفته است با این تخلیه هیجانی فرد به احساس آرامش بیشتری دست خواهد یافت .


                                                                  ستاره حمیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد