ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/
ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

ستاره حمیدی - روان درمانگر پویشی

درمانگر اختلالات اضطرابی - افسردگی - وسواس و..... http://setareh-hamidi.ir/

اشتباهات در روابط

اشتباهات در روابط


گاهی آدما احساس می کنن قدر اونایی که باید می دونستن رو ندونستن ، و از اینکه برای برخی اطرافیانشون انرژی و زمان صرف کردن و احساس شونو قسمت کردن متاسف می شن برای همه پیش میاد که دلشون رنجیده باشه و یا برعکس شخصی رو رنجونده باشن و مواقعی حس میکنن زمان، احساس و دقایق عمرشونو برای شخصی گذاشتن که مناسب نبوده و همین سبب شده از کسایی که عشق و دوستی واقعی داشتن فاصله بگیرن .

زمانهایی به علتهای مختلف چشم ها بر روی برخی واقعیت ها بسته می شه و همین امر سبب ساز انتخاب نادرست می شه شاید برخی آدما به این نتیجه برسن که چرا کسایی که دوستشون داشتیم و تمام زندگی مون رو وقف شون کردیم شایسته محبت و عشق مون نبودن؟ و یا چرا برخی دیگرو نادیده گرفتیم ؟ عده ای دیگه فکر می کنن که چه اشکالی تو نحوه ارتباطاتمون بود که تنها موندیم ؟ و دلمون شکسته شد ؟

گاهی اوقات انقدر دور و بر آدما شلوغ می شه و مشغله های کاری و زندگی زیاد که تسلط شونو از روی خیلی وقایع اطرافشون از دست می دن و در یک لحظه با یک تلنگر به خودشون میان که چرا باید اینطور می شد سوال خیلی از آدما اینه که " مگه من چیکار کردم که مستحق همچین رفتاری هستم ؟" زمانی که فرد احساس می کنه حق به جانبه و تمامی کارهای لازمه برای نگهداری یه رابطه رو انجام داده و نتیجه معکوس و منفی گرفته . آیا دلیل اش اینه که به اندازه کافی بر روی نحوه ارتباط مون دقت نداشتیم و یا اینکه طرف مقابل مون انقدر بد و سنگدله که جواب محبت ما رو با بی محبتی داده؟

عده ای از خودشون ناراحت می شن که چرا درست قضاوت نکردن ؟ چرا نسبت به اطرافیان به شناخت نرسیدن و خیلی سوالهای دیگه ،  واقعاً چه چیزی باعث انتخابهای نادرست می شه؟

این خیلی مهمه کسایی که دوستمون داشتن رو ندیده و نسبت بهشون بی اهمیت بودیم و مهمتر اینکه چرا انرژی که به میفرستیم رو دریافت نمی کنیم و یا برعکس اشو دریافت می کنیم ؟ چرا وقتی تمام تلاشمون اینکه همه چی خوب پیش بره نتیجه اعمالمون مطابق نیت قلبی مون نیست ؟ خیلی از ما می خواهیم علت شو بدونیم . قانون طبیعت میگه هر انرژی بفرستی دو برابر اون به سمت ات میاد اگر با مثبت اندیشی فکر کنی وقایع خوشایند جذبت می شن و اگر برعکس اون وقایع منفی . بسیاری در ارتباطاتشون با خوشبینی و انرژی مثبت پیش میرن ولی در نهایت اون نتیجه مثبت دلخواه از ارتباطاتشون بدست نمیارن و بدتر گاهی معکوس اون براشون اتفاق می افته . این موارد بدیهیست یه جای کار اشتباهه و وقتی به این مرحله می رسیم به جای احساس ناراحتی باید بگردیم و رفتارمون ریشه یابی و به اشتباهمون پی ببریم.

مسلماً داشتن یک تعامل اجتماعی و خا نوادگی سالم نیاز به رعایت یکسری اصول داره گاهی اوقات افراط و تفریط می تونه نتیجه دلخواه رو در بر نداشته باشه .

اینکه توی ارتباطامون به مشکل بر میخوریم حالا می خواد این ارتباط با خانواده یا همکاران و دوستان و یا هر شخص دیگه ای باشه می تونه علتهای متفاوتی داشته باشه من جمله :

-         شاید انتخاب های درستی نداشتیم البته این مورد بیشتر در انتخاب دوستان صدق می کند.

-         و یا اینکه به قول قدیمی ها چشم هامون رو خوب باز نمی کنیم و خوب اطرافمون رو نمی بینیم به نشانه ها توجه نمی کنیم . نشونه های زیادی هست که می تونه تو انتخاب درست کمک کنه 

-         توجه به ظواهر یکی از موارد فریبنده ای که سبب بیشتر انتخابهای نادرسته انتخاب یه دوست و قضاوت بر همکاران ، دوستان و آشنایان بر اساس ظواهر شخصیتی سبب ساز بوجود آمدن بسیاری از پیش داوری های اشتباه می گردد.

-         عده ای زیادی از ما قبل از اینکه به شناخت نسبی از همکار ، دوستان و آشنایان برسیم با اونها روابط صمیمی برقرار می کنیم که خود به دلیل نداشتن آگاهی از روحیات و خلقیات طرف مقابل ممکن است مشکلات بسیاری ایجاد و سبب ضربات روحی گردد .

-         عدم آگاهی از روحیات ، خلقیات و عادات یکدیگر موجب بسیاری از سوء تفاهمات است شاید بهتر باشد قبل از گذراندن مراحل صمیمت به یک آگاهی نسبت به طرف مقابل و حتی عقاید و چارچوبهای خانوادگی شخص داشته باشیم.

در نهایت باید قبول کردن انسانها برای هم نعمت هستند شاید یکی از دلایل کنار هم قرار گرفتن برخی از آدما این باشه که اومدن مسائلی رو بهمدیگه یاد بدن شاید این تلنگر ها نشونه های باشه برای آگاهی بیشتر که بتونیم مراحل پیدا کردن یه دوست و همراه خوب رو یاد بگیریم .

و اینکه چطور بتوانیم یک تعامل اجتماعی بی دغدغه و سالم داشته باشیم . خیلی از این برخوردها سبب پی بردن به نقاط ضعف و قوت آدما و موجب بالا رفتن دقت انسانها بر روی محیط اطرافشون .

این که چطوری می تونیم به یه شناخت نسبی و کامل از آشنایان برسیم خیلی مهمه به عنوان مثال می تونیم مراحل زیر را طی نماییم:

-         بررسی خصایص اخلاقی ، عادات منفی و مثبت ، میزان صداقت ، خود شیفتگی و یا حتی خودخواهی به کلی بررسی جزئیات خصوصیات اخلاقی طرف مقابل

-         توجه به عادات  اقتصادی طرف مقابل و خانواده اش اینکه آیا کلاً خانواده ای حسابگر هستند؟ یا ولخرج و یا حتی خسیس ؟ شاید در ظاهر مهم نباشه ولی خود این مسله می تونه خیلی سوء تفاهمات را در رابطه به دنبال داشته باشه .

-         خصوصیات شخصیتی ، پیش زمینه های ذهنی ، فرهنگ و سنت های خانوادگی و نوع برخورد و دیدگاه وی و خانواده اش نسبت به بقیه اطرافیان و آشنایان می تواند کمک شایانی نماید.

-         سنجیدن تفاوت های مذهبی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خود و طرف مقابل یکی از راههای پیشگیری از ورود به روابط نامناسب می باشد .

بهتراست قبل از هر گونه برخود و پیش داوری نسبت به دوستان ،همکاران و آشنایان موارد بالا بررسی شود تا منجر به پش داوری اشتباه نگردد.

 به نظر روانشناسان "پیش داوری ، قضاوت ، زود هنگام، پندار و یا احساسی ویژه نسبت به یک موضوع ،شی یا فرد است که معمولا قبل از جمع آوری و بررسی اطلاعات لازم پدید می آید و بر شواهد ناکافی، یا حتی خیالی مبتنی است. در واقع پیش داوری بر اساس منطق و واقعیت نیست بلکه بر پایه مجموعه ای از فرضیات، مفاهیم نیمه درست و گمانه زنی ها شکل می گیرد و مبتنی بر تعمیم غلط و انعطاف ناپذیر است . "

هیچ انسانی به دلیل بدخواهی یا تنفر پیش داوری و قضاوت منفی  نمی کند بلکه شاید دلیل اش این باشه که اغلب موارد این کار آسانتر از درک تفاوتها و پیچیدگی های واقعی دنیای اطراف باشه پس چه بهتر هنگام رسیدن به شناخت سعی شود بر اساس اطلاعات ناقص و ناکافی قضاوت نشود .

روانشناسانی که در این حیطه فعالیت می کنند ، "معتقدند که پیش داوری حاصل تمایل طبیعی ما برای قالب بندی جهان به منظور معنا دادن به آن است . این قالب ها مبتنی بر واقعیت نیستند بلکه بر اساس تجارب قبلی محدود ما که آن را درست و قطعی تلقی می کنیم ، شکل می گیرند ."

البته نباید فراموش کرد نباید خود را نیز فراموش نمود همزمان با رسیدن به شناخت نسبت به طرف مقابل شاید بهتر باشد به شناختی از خود نیز برسیم قبول اینکه هر رخدادی در ارتباطات دو طرفه می باشد بسیاری از سوء تفاهمات برای طرف مقابل نیز ناشی از زمینه های متفاوت فکری و فرهنگی و عقاید خودمان می باشد.

بهتر است قبل از هر گونه پیش داوری خود را نیز بسنجیم مسلماً ما نیز انسان کاملی نیستیم . به عنوان مثال برخی سوالات عبارتند از :

 " آیا این ارزش / نگرش صحیح است ؟ "

" آیا به تمام حقایق مرتبط با آن دسترسی دارم ؟ "

" آیا در حال تعمیم دادن آن هستم ؟ "

" آیا به جای در نظر گرفتن تصویر کامل، بریک یا چند بعد منفی تمرکز کرده ام ؟"    

" آیا به شیوه ای ناعادلانه به این فرد یا گروه برچسب می زنم ؟ "

بررسی نگرشها و ارزشها با استفاده از سوالات فوق، گام مهمی درجهت آگاهی از تعصبات و پیش داوری ها ست. رسیدن به شناختی کاملی از خود و همزمان درک ، تحلیل و تجزیه روابط و عقاید اثرات سودمندی در روابط خواهد داشت . پیش داوری نکردن و دقت در انتخابها مانعی محکم در برابر ضربات روحی و عاطفی است مسلماً سختی تفحص اولیه به داشتن دوست و روابط سالم خواهد ارزید .

 

ستاره حمیدی

 


(چاپ خانواده 1389) 

 

 

کسب احترام در محیط کار

                                                    کسب احترام در محیط کار

تمامی انسانها از اینکه مورد توجه و احترام قرار گیرند لذت می برند فقط میزان درجه آن متفاوت می باشد مخصوصاً رعایت این احترام از جانب افرادی که بیشتر ساعات عمر را با آنان می گذرانیم همانند خانواده و همکاران . احترام متقابل در محیط کار یکی از موارد آرامبخش و بسیارمفید در همه ابعاد به نظر می رسد زمانیکه در محیط کار احساس مثبت و شادی جریان داشته باشد مطمئناً بازده‌کاری بیشتر نیز خواهیم داشت. روانشناسان معتقدند تنها خود افراد مسبب چگونگی برخورد دیگران با خودشان هستند زمانی می‌توان از دیگران انتظار احترام داشت که این روند متقابل صورت پذیرد . بررسی نحوه ارتباط در محیط کار حدودی پیچیده تر از محیط خانواده باشد در محیطی افرادی با فرهنگ های متفاوت و پیش زمینه های فکری در ابعاد مختلف دریک مکان گرد هم می آیند. اختلافات طبقاتی، فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی ممکن است سبب ساز تنش ها و ناسازگاری های‌گردد . ما انسانها تنها زمانی می توانیم در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و برخی نکات به ظاهر بی اهمیت را رعایت نماییم.

رعایت یکسری اصول می تواند راهگشای خوبی جهت برقراری ارتباطی معقولانه با همکاران باشد:

- مهربانی و صمیمت در محل‌کار و نگهداشتن حد و مرزهای اخلاقی یکی از بهترین خصوصیات‌اخلاقی در محیط کار محسوب می‌گردد.

- پرهیز از شوخی های نابجا و افراط گرایانه ،افراد بر حسب پیشینه خانوادگی و فرهنگی ممکن است مسائلی برایشان غیر قابل هضم باشد مئسله‌ای در خانواده‌ای به عنوان سرگرمی مد نظر قرار میگیرد و در خانواده دیگر ممکن است نوعی توهین محسوب‌گردد. بهتر است پیش از هر برخوردی اعتقادات همکاران جهت تعامل تا حدودی بررسی شود.

- نظر خواهی از همکاران جهت رفع مشکلات کاری و داشتن روحیه کار گروهی

- حضور در یک گروه کاری نیازمند خصوصیات اخلاقی خاصی است پافشاری نکردن بر عقاید و اصرار بر قبول آنان توسط همکاران هر شخصی بر اعتقاداتی پایبند است حتی در صورت عدم تایید نظرتشان معقولانه به نظر می رسد ساعات کاری که در کنار یکدیگر سپری می شود با آرامش و شادی باشد.

- درست و با دقت گوش فرا دادن به سخنان ، نظرات و احترام به عقاید یکدیگر الزامی به نظر می‌رسد

- پرهیز از تجسس در زندگی شخصی و خانوادگی یکدیگر : به غیر از زندگی کاری هر شخصی زندگی خصوصی ای دارد که فقط به خود شخص ارتباط پیدا می‌کند هر گونه تجسس و ریز بینی در زندگی همکاران سبب دلخوری و آزردگی می گردد . مسلماً روش زندگی و پیشینه خانوادگی افراد متفاوت است و موارد ذکر شده و الویت های خانوادگی تعیین کننده بسیاری از واکنش هاست.

-  دخالت های بی مورد در کارهای شخصی و سوء استفاده از خصوصیات اخلاقی دیگران سبب دلخوری خواهد گشت.

- به کار نبردن الفاظ کنایه دار جهت بوجو د نیامدن سوء تفاهمات ، طبیعی است هر از گاهی بر اثر مشغله کاری سوء تفاهماتی ایجاد گردد رفع این حس توسط مکالمه ای عاری از هر گونه بدبینی و کج اندیشی.

- دوری  از هرگونه توهین، اسم های مستعار، تحقیر همکاران یا عقاید آنان

- همه افراد انتقاد پذیر نیستند: قضاوت، انتقاد تند و سرزنش بدون داشتن اطلاعات کافی مسئله ساز خواهد شد هیچ انسانی کامل نیست چگونه می توان از همکاران انتظار رفتاری کامل داشته باشیم فخر فروشی و کوچک شمردن همکاران حتی ریز ترین مسائل که گاه تصور هم نمی گنجد تبدیل به کینه هایی عمیق در دل افراد شده که شاید هیچ گاه التیام نیابد. حتی کمترین تحقیر و رفتار ناشایست، تبدیل به کینه هایی عمیق در دل افراد می شود که شاید هیچ وقت برطرف نشود.

- در هر محیط کاری رعایت یک قانون طلایی زیباست :"با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود"

- یکی از مسائل حائز اهمیت درک یکدیگر است لحظه های خوب و بد در زندگی همه افراد وجود دارد و گاه ممکن است این مسائل زندگی شغلی را تحت تاثیر قرار دهد رعایت شرایط بحرانی و درک همکاران
می تواند برای آنان آرامبخش باشد البته مشکلات شخصی نباید سبب آزار همکاران گردد.

- مسئولیت پذیری در محیط کار: زمانیکه شخصی مسئولیت های کاری اش را بر گردن همکاران انداخته دیدی منفی از خود بر جا می گذارد.

- رازداری‌ در دفتر کار خصوصیت شایسته‌ای بوده و جهت جذب اعتماد طرفین به یکدیگر میشود هنگامیکه بیشتر طول روز را کنار همکاران می‌گذارنیم به نحوی بسیاری از مسائل و گفتگوهای تلفنی مان را به اشتراک می گذاریم .

- انسانها در شرایط خاص متفاوت عمل می‌کنند انتظار از دیگران که همانند ما عمل کنند تا حد زیادی غیر معقولانه بنظر می رسد شاید در صورتی که دیگران هم در شرایط مشابه قرار گیرند رفتاری مشابه نشان دهند پس چه بهتر در مورد همکاران قضاوت و بدگویی نشود . لازمه قضاوت و ایرادگیری ازدیگران کامل بودن شخص است که به طور حتم هیچ انسانی کامل نیست. 

 ستاره حمیدی

( چاپ خانواده 1389)

چرا فرزندانمان از عینک بیزارند؟


گاهی والدین از اینکه نمی توانند کودکشان را قانع کرده و آنها را ملزم به رعایت مسائلی کنند رنج می برند. در کنار تمامی برخوردهای که بین والدین و فرزندان بوجود می آید بروز برخی مسائل به ظاهر ابتدائی مشکلات والدین را دو چندان می کند . اموری که با کمی درایت می توان آنها را حل کرد و از بوجود آمدن تنش در محیط خانواده جلوگیری کرد.

در خانواده های که فرزندان در سنین پایین نیاز به استفاده از عینک پیدا می کنند نیز با مشکلات عدیده ای برخورد می کنند از جمله امتناع کودک از استفاده از عینک که با اصرار مداوم والدین منجر به جرو بحث  و جدال در خانواده می شود.  البته بروز این مسئله تا حدودی طبیعی به نظر می رسد . پذیرش یک قاب فلزی شیشه دار روی صورت اغلب برای کودکان غیر قابل تحمل است .

برای اینکه کودک خود را با این مسئله تطبیق دهد و این شیء خارجی را به عنوان یک همراه قبول کند نیاز به زمان و درایت خاص خانواده دارد.

کودک با گذاشتن عینک بر صورتش تفاوتی بین خود و همسالانش حس می کند که مسئله را برایش بغرنج و غیر قابل تحمل می کند فشار همسالان یکی از مهمترین عللی است که باعث می شود کودک از زدن عینک ممانعت کند. ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن توسط همسالان، اینجاست که والدین با ترفندهای ویژه باید تصویر ذهنی فرزندشان را نسبت به این شیء خارجی تغییر دهند تا کودک با میل و رغبت آن را بپذیرد.

 -   با احساسات کودکتان همدردی کنید و اینکه او مجبور است از عینک استفاده کند تصدیق کنید بگویید که حق دارد از گذاشتن عینک ناراحت باشد و عینک مایه دردسر است و درعین حال به این مسئله هم تاکید کنید با استفاده از عینک می تواند دنیای خود را بهتر و لذتبخش تر ببیند سعی کنید تفاوت استفاده ازعینک را برایش عینی کنید در یک تمرین و یا بازی ساده یک شیء را بدون عینک چگونه می بیند و با عینک چگونه؟ زمانی که فرزندتان بتواند تفاوت را به صورت عینی حس کند راحت تر می تواند با این مسئله کنار بیاید.

    - درانتخاب عینک به فرزندتان اختیار بیشتری دهید که قاب مورد علاقه اش را انتخاب کند، در صورت امکان هزینه بیشتری متقبل شوید، لنزهای ضد خش و قابهای نشکن و سبک برایش تهیه کنید.

   - دوستان و چهره های ورزشی و بازیگران مورد علاقه وی را که از عینک استفاده می کنند به او نشان دهید و به فرزندانتان یادآور شوید که او هم همانند آنها با گذاشتن عینک جذاب تر و دوست داشتنی تر خواهد شد.

   -در کنار مسائل و مشکلات استفاده از عینک باید به این مسئله توجه داشت که  باید به کودکمان آموزش دهیم که چگونه از عینکش استفاده کند و در تمیز نگه داشتن شیشه عینکش به وی کمک کنیم و برایش توضیح دهیم که چه زمانهای در بازی می تواند از عینکش برای ایمنی بیشتر استفاده نکند.

فراموش نشود که کودکمان را برای استفاده از عینک هیچگاه تهدید نکنیم و سعی نکنیم او را ملزم و اجبار کنیم که از عینک استفاده کند .  

                                                    ستاره حمیدی

چاپ ماهنامه کودک 1385

                                    

مامان و دردسرهای دستشوئی- آموزش دستشویی رفتن به کودکان


درکنار تمام مسائلی که والدین به روشهای متفاوت به کودکشان می‌آموزند آموزش مستقل دستشوئی کردن زمان زیاد و انرژی فراوانی از والدین می‌گیرد و محدوده زمانی خاصی والدین را درگیر خود می‌کند برای آموختن به کودک که چگونه به مرور زمان پوشک را رها کرده و از لگن و یا دستشوئی استفاده کند باید عزمی راسخ و صبر فراوان پیشه کرد گاه این مسئله منجر به عصبانیت و پرخاش والدین به کودکان می شود. و از سوی دیگر ترس از اینکه مبادا کودک نتواند در سن خاصی بر این موضوع کنترل یابد، باعث نگرانی والدین می‌گردد گاه مقایسه کودک با هم سن و سالانش علل اصلی بی تابی های والدین است با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی کنار آمدن با این مسئله سهل تر خواهد شد. برای اینکه کودکی بتواند به تنهایی دستشوئی برود و تمام مسائل بهداشتی را رعایت کند رسیدن به مراحل رشدی خاص الزامی می باشد. رسیدن به رشد عاطفی برای یادگیری و آموزش دادن به کودک از ضروریات است بر اساس تحقیقات کودکان مستقل، آمادگی و اشتیاق بیشتری برای آموزش دارند ممکن است کودک از نظر جسمانی به این مرحله رسیده باشد ولی از لحاظ عاطفی آمادگی لازم را کسب نکرده باشد قابل ذکر است در صورتی که کودکمان دیرتر از بقیه همسالانش آمادگی پیدا کرد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد در هر صورت درکودکان سالم گنجایش مثانه به طور مشخص حدود سن دو تا سه سالگی افزایش می یابد.

تحقیقات نشان داده است که پسرها دیرتر از دختران کنترل ادرارشان را به دست آورده و همین مسئله سبب می‌گردد که والدین دیرتر آموزش را شروع کرده و متعاقب با آن دیرتر از دختران نیز یاد می‌گیرند. سن تقریبی آموزش دختران 35 ماهگی و پسران 39 ماهگی می باشد علل این تفاوت سیستم عصبی پسران می باشد و دلیل دیگر که دختران زودتر آموزش می بینند داشتن الگوی همجنس است که مدام با آن در ارتباط هستند بر خلاف پسران . بررسی ها نشان داده است که پسرها حساسیت کمتری در مورد خیس شدن پوست خود دارند .

کودکان به طور تقریبی در 15 ماهگی از کثیف و یا خیس بودن پوشک خود آگاهی یافته و در 18 الی 24 ماهگی متوجه زمان نیاز به دفع ادرار و مدفوع می شوند حتی ممکن است کلماتی را برای این نیاز به کار برند پس چه بهتر که دنبال کلمه ای مناسب برای بیان این نیاز باشیم تا کودک برای آگاه کردن‌مان بتواند از ان استفاده کند فراموش نکنید کلمه ای را انتخاب کنید که حتی اگرکودکتان در جمع آن را بکار برد باعث نگرانی شما نشودکلماتی که اکثر کودکان بکار می برند عبارتند از( جیش ،پی پی و غیره) آنان در 5/2 تا 3 سالگی کمی قبل از احساس نیاز رفتن به دستشوئی را اعلام می‌کنند و سه سالگی به بعد کنترل مثانه برای مدتی مشخص را بدست می آورند .

برخی والدین برای آموزش دادن به کودکان عجله بسیاری دارند برای اینکه مطمئن شویم کودکمان آمادگی آموزش را داراست فقط کافیست به علائمی که از خود نشان می دهد توجه نمود به عنوان مثال: زمانی‌که مشاهده کردید کودکتان به تنهایی می تواند شلوارش را در بیاورد و یا بالا بکشد (علایم استقلال ) می توانید امیدوار باشید که به زودی آموزش را شروع کنید .

کودکتان همانطورکه در بالا ذکرشد باید از لحاظ جسمی به حدکافی رشد یافته باشد. شروع کنجکاوی کودک برای شناخت ماده جدیدی که از بدنش خارج می‌گردد نیز می تواند زمان مناسبی برای آموزش باشد. اگر مشاهده کردیدکه پوشکش مدت زمان طولانی تری خشک می ماند حدوداً 3 تا 4 ساعت می توانید امیدوار باشید.

هنگامی که کودک بتواند جملات امری و دستوری را درک کند و آمادگی درک جملات آموزشی را داشته باشد راحت تر می شود به وی آموزش داد.

برخی کودکان زمانی که احساس می کنند به دستشوئی احتیاج دارند از خود واکنش های متفاوتی نشان می‌دهند مثلا خود را تکان می‌دهند و این نشانه ای دال بر آمادگی وی برای آموزش می باشد. در برهه ای از زمان کودکان از خیس بودن و کثیف بودن پوشک خود احساس ناراحتی می کنند و این ناراحتی خود را به طرق مختلف از جمله گریه و بیقراری کردن نشان می دهند.

در برخی مواقع که فرزندمان را پوشک کرده ایم شاهد هستیم بعد از انجام عمل دفع سعی در درآوردن پوشک خود می‌کند که نشان دهنده آمادگی اش برای شروع آموزش می باشد.

به روشهای متفاوتی می توان به کودکان آموزش داد تا پوشک خود را رها کرده و از لگن و یا توالت خانه استفاده نمایند یکی از روشهای موثر آموزش از طریق تقلید می باشد.

 آموزش از راه تقلید : کودکان بسیاری از اعمال، رفتارها و یا حتی کلمه های پدر و مادر را تقلید 
می‌کند پس چه بهتر از این مورد نهایت استفاده را ببریم و برخی مسائل بهداشتی را از این طریق آموزش دهیم مادران برای دختران و پدران برای پسرانشان می توانند الگوی مناسبی باشند . خواهران و برادران و از همه مهمتر دوستان می توانند تاثیر بسزایی در آموزش استفاده از لگن به کودک داشته باشد بخصوص همسالانشان.

آموزش با عروسک : با ترتیب دادن یک نمایش عروسکی بسیاری از مسائل بهداشتی را می توانید به کودکتان آموزش دهید بازی دوستانه با کودکتان و عروسکهایش ترتیب دهید به این روش در کنار آموزش استفاده از لگن خیلی از مسائل دیگر را می توانید به زبانی شیرین بیان کنید.

برای شروع هر کاری داشتن یکسری آمادگی ها الزامیست پس بهتر است شما هم خود را برای گذر از این مرحله نه چندان آسان آماده کنید والدین باید آماده پذیرش خیلی مسائل باشند پس در ابتدا باید خود را بسنجند که می توانند یک برنامه مشکل را برای مدتی دنبال کنند یا خیر آمادگی روحی مادر و کودک برای شروع این مرحله بسیار مهم است در مرحله بعد باید تمام خانه را برای شروع کارتان تغییر دهید دکوراسیون خانه را به نحوی مرتب کنید که اگر کودک خانه را کثیف کرد بتوان به راحتی و سرعت تمیز نمود و چاره ای نیست باید برای مدت چند هفته مبلمان و فرش ها را به اتاق دیگری منتقل نمایید.

سرعت عمل شما در روزهای اول آموزش بسیار مهم است در این دوران  کودک نمی تواند به مدت طولانی خود را کنترل کند و بعد از اعلام دستشوئی داشتن باید سریعا اقدام کنید.

برای راحت تر شدن کار خودتان بهتر است برتن کودکتان لباسهای راحت بپوشانید مثلا لباس های سراسری یا کش دار ، البته اگر برای بیرون از منزل از لباس های نخی و پنبه ای که یکسره باشد استفاده نمایید بهتر است و یا لباس و شلوارهایی که از پایین تا مفصل ران ها با دکمه و یا زیپ باز و بسته می‌شوند. برای کودکان لباسی انتخاب کنید که شستشوی آن راحت باشد . برای منزل می توانید از لباسهای راحت تر استفاده کنید به عنوان مثال از شلوارهای کشی که فاقد دکمه و سگک و یا قلاب و برای دختران دامن و پیراهن بدون کمربند.

آموزش به شیوه آرام و تدریجی :

در شیوه آرام و تدریجی در خانه از لگن و شورت ودر بیرون ازمنزل پوشک و پمپرز استفاده 
می شود. در این نوع آموزش بتدریج پوشک را کنار گذاشته و برای مدت کوتاهی هر روز کودک را روی لگن بنشانید بعد از صرف غذا به دلیل حجیم شدن روده ها شکم دارای حرکات خود به خودی برای دفع هستند توصیه می شود در دوران آموزش از مایعات بیشتر استفاده گردد تا کودک راحت تر بتواند عمل دفع را انجام دهد استفاده کم از مایعات باعث یبوست شده و دفع را مشکل و دردناک می‌کند و همین می تواند عاملی باشد برای دلزدگی کودک از لگن .

سرگرم نگاه داشتن کودک زمانی که وی بر روی لگن نشسته است با نگاه کردن عکسهای یک کتاب یا اسباب بازی برای نشاندن وی به مدت بیشتر بر روی لگن ترفند مناسبی است.

برخی والدین از این مسئله شکایت دارندکه زمان بسیاری را برای نشستن کودکشان بر روی لگن صرف می‌کنند در نهایت کودک دستشوئی نکرده از روی لگن بلند می شود به هیچ وجه عصبانی نشوید به او اجازه دهید مدتی بدون پوشک باشد و لگن در دسترس تان باشد و حتی اگر بدون انجام دستشوئی از روی لگن برخواست وی را برای همان مدتی که روی لگن نشسته است تشویق کنید.

در مرحله آموزش باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با دستشوئی کردن های ناگهانی کودک و کثیف شدن منزل باشید و درتمام مراحل سعی نمایید که عصبانیت خود را نسبت به این رفتار کودک نشان ندهید کودکان به راحتی احساس شما را می فهمند و زمانی که متوجه شوند شما نسبت به مدفوع آنها دیدی منفی دارید ممکن است در مراحل دفع دچار مشکل گردند. بعد از گذشت چند هفته شما می توانید امیدوار باشید که به نتایج قابل ملاحظه ای در بدست آوردن کنترل ادرار و مدفوع کودکتان باشید حال می توانید به کودک اجازه دهید ساعاتی را بدون پوشک و فقط با شورت در خانه سپری‌کند در صورتی که مشغول بازی باشد به او یادآوری کنید که باید سری به لگن اش بزند.

بهتر است در دوره آموزش قید مسافرت رفتن طولانی را بزنید ولی اگر شرایط طوری بود که باید مسافرتی داشته باشید حتما لگن کودک را همراه خود ببرید . گاه پیش می آید که بعد از مدتی استفاده از لگن کودک در بیرون از منزل با وجود داشتن پوشک مایل به استفاده از لگن خود می باشد آرامش خود را حفظ کنید و لگن اش را در اختیارش قرار دهید به هیچ وجه به او نگویید چون پوشک دارد می تواند دستشوئی کند.

از مزایای این شیوه این است که کودک ناراحتی و اضطراب کمتری را حس می کند این روش زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و مانع انجام کارهای روزانه شما نمی‌گردد و تنها مشکلی که برای برخی خانواده ها پیش 
می‌آورد این است که فقط مدت زمان زیادی طول می کشد تا کودک بطور کامل بتواندکنترل بر ادرار و مدفوع خود داشته باشد.

شیوه سریع و ضربتی

در این شیوه تمام تلاش والدین این است که مدت زمان کمتری برای آموزش سپری شود و کودک سریع تر بتواند به مرحله کنترل ادار و مدفوع خویش دست یابد در آموزش کوتاه مدت والدین باید بیشتر فعالیت های خود را کنار گذاشته و در طول چند هفته وقتشان را صرف آموزش کنند . البته این روش زمانی موثرتر است که کودک بزرگتر شده باشد. برای شروع  بهتر است :

  * لگن را در دسترس کودک قرار دهید و به کودک بگویید که برای دستشویی باید از آن استفاده کند و هر بار که نزدیک لگن شد و از آن استفاده کرد تشویق اش کنید . حتی اگر با لگن به عنوان یک اسباب بازی رفتار کند بگذارید کودک با لگن خو بگیرید و آن را بشناسد.

  * فراموش نشود در این روش فقط شبها می توانید از پوشک استفاده کنید و حتی زمانی که بیرون 
می روید قبل از ترک خانه از کودک بخواهید با استفاده از لگن دستشوئی کند.

  * بعد از چند روز متوجه خواهید شد که فرزندتان به این روش عادت کرده است با این اوصاف همیشه لگن را در دسترس وی قرار دهید ترجیحا از چند لگن در نقاط مختلف خانه استفاده کنید .

  * ولی اگر پس از چند روز کارها خوب پیش نرفت و کودک در برابر استفاده از لگن مقاومت کرد بهتر است که برای مدتی آموزش را به تعویق بیندازید.

از مزایای روش ضربتی این است که زود نتیجه می دهد ولی زمان زیادی را از شما می گیرد .

برای دستیابی به هدفمان مهمترین وسیله ما لگن می باشد پس بهتر است در تهیه لگن مناسب دقت خاصی داشته باشیم  لگن ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  لگن یکپارچه :  این مدل لگن ها ارزان قیمت است و فشار اقتصادی زیادی بر خانواده تحمیل نمی کند و رنگهای متنوع و شادی دارند کوتاه و جمع و جور ند سبک و قابل حمل این لگن ها برای کودکانی که بزرگتر هستند کمی نامناسب است و روی آن احساس راحتی نمی کنند .

 لگن با ظرف یا نشیمنگاه متحرک : بزرگ تر هستند و در قسمت وسط محفظه و یا نشیمنگاه متحرکی دارند که خالی کردن آن را راحت تر می کند ولی چون بزرگ است نمی توان به راحتی در بیرون منزل استفاده کرد این لگن ها دارای درپوش نیز هستند .

  لگن های فانتزی : طرح و شکل های مختلفی دارنداین لگن ها از تنوع زیادی برخوردارند و بعضی از آنها دارای وسایل سرگرم کننده می باشد تا کودک مدت زمان بیشتری را بتواند بر روی آن سپری کند.

فراموش نکنید که بهتر است هنگام خرید لگن کودک را با خود ببرید تا نظر بدهد در صورتی که به لگن علاقمند باشد از آن بیشتر استفاده می کند انتخاب کودک بر تزئینات و دکور داخلی حمام و خانه الویت دارد.

درکنار تمام مسائلی که برای آموزش کودکان بیان شد مورد دیگری که باید توجه خاص به آن مبذول داشت جنسیت کودک است همانطور که می دانیم و در بالا ذکر شد در نوع و زمان آموزش دختران و پسران تفاوتهای دیده می شود و اینکه آنان از نظر جسمانی تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. در مورد آموزش به پسران باید نکاتی توجه داشت به این دلیل که تمام کسانی که مسئولیت این آموزش را بر عهده می‌گیرند چه مادران و مربیان مهد کودک همگی زن هستند سوالی که برای مادران پیش می آید این است که آیا پسرها هنگام رفتن به دستشوی باید بایستند یا بنشینند؟ آیا برای آموزش آنها توالت بهتر است یا لگن ؟ و چگونه باید موارد بهداشتی دفع ادرار را به آنها یاد داد؟ و گاه معظلات استفاده از لگن و.....

به عنوان مثال معمولا لگن ها دارای لبه ای در قسمت جلو هستند تا مانع تراوش ادرار بر روی زمین و کف پوش خانه شوند ولی گاهی این قسمت باعث اذیت شدن آلت تناسلی کودک می‌شود و اینجاست که والدین وظیفه دارند که نحوه صحیح  نشستن بر روی لگن را به کودک آموزش دهند.

بهتراست برای آموزش پسران از پدران کمک گرفت داشتن یک الگوی همجنس در تسریع آموزش نقش بسزایی دارد.

زمانی که موفق شدید به کودکتان آموزش دهید که برای دستشویی کردن از لگن و یا توالت استفاده کند مرحله دوم آموزش شروع می شود .

درمرحله اول آموزش وظیفه تمیز کردن کودک بر عهده شما می باشد ولی به تدریج با استقلال کودک و اینکه بتواند به تنهایی دستشویی کند و اصول بهداشتی را رعایت کند نیز را باید به وی آموزش داد.

آموزش نظافت و شستن دستها بعد از دستشوئی کردن کار راحتی نیست شیر آب برای کودکان حکم یک تفریح را دارد و استفاده از آن منجربه خیس شدن دستشوئی و حمام می شود که با کمی صبر و حوصله والدین می توان با این مسئله به مدت کوتاهی کنار آمد آموزش رعایت نکات بهداشتی به کودک در روزهای اول مشکل می باشد باید به کودک یاد بدهید که چگونه از کاغذ توالت برای نظافت خود استفاده کند برای دختران شیوه صحیح این است که از جلو به عقب تمیز شوند چه با دستمال باشد یا آب با این روش هیچ نوع باکتری ای از قسمت عقب به سمت جلو یعنی مجاری اداری و مثانه وارد نمی شود .

درست است که در این راه سختی های زیادی وجود دارد ولی با صبوری و درایت می توانید از این دوران خاطرات شیرینی برای خود و فرزندتان بسازید و خود را آماده سازید تا از هر وسیله ای برای تشویق و ترغیب کودک برای استفاده از لگن و یا دستشوئی استفاده‌کنید در نهایت می توانید خوشبین باشید که به نتیجه دلخواهتان خواهیدرسید و برای همیشه از پوشک رهایی پیدا خواهید کرد.

                                                        ستاره حمیدی

                                            


منبع : کتاب آموزش دستشویی رفتن به کودکان

نویسنده :  جین گیلبرت

مترجم : متین بهرامی

چاپ دنیای سلامت 1387

 

دانش آموزان ابتدایی آموزش فلسفه می بینند

اخبار روز ایران / مهر: معاون پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از حوزه هایی که در برنامه درس ملی پیش بینی کرده ایم آموزش حکمت، فلسفه و تفکر به دانش آموزان دوره ابتدایی است. 

حجت الاسلام دکتر محی الدین بهرام محمدیان افزود: یکی از حوزه هایی که در برنامه درس ملی پیش بینی کرده ایم، آموزش حکمت، فلسفه و تفکر به دانش آموزان است.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فلسفه به صورت تلفیقی در دوره ابتدایی آموزش داده خواهد شد و در دوره متوسطه نیز در رشته علوم انسانی به شکل یک کتاب تدریس می شود.

محمدیان درباره نحوه چگونگی تدریس فلسفه و حکمت به دانش آموزان دوره ابتدایی ادامه داد: عمده سئوال فلسفه چرا، چگونگی و چیستی است و می خواهیم در دانش آموزانمان این توانایی را ایجاد کنیم که بتوانند در مورد آنچه که از پدیده های اجتماعی و سیاسی برایشان پیش می آید این سه سئوال را مطرح کنند و به جواب برسند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: قرار نیست کتابی در این باره تدوین شود بلکه فلسفه را به شکل تلفیقی به دانش آموزان آموزش می دهیم.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدواریم با تصویب درس ملی، هرچه زودتر فلسفه یا فلسفی اندیشیدن را به دانش آموزان آموزش دهیم.

کودکان و حیوانات خانگی!

کودکان و حیوانات خانگی! ( چاپ سال۱۳۸۵

برخی کودکان و نوجوانان علاقه فراوانی به نگهداری از حیوانات خانگی از خود نشان 
می دهند و بصورت مدام تقاضای این را دارندکه والدین حیوان مورد علاقه شان را تهیه کنند. مسئله نگهداری حیوان در منزل مخصوصاً در خانواده های ایرانی با وجود برخی تعصبات سنتی و رعایت مسائل مذهبی و بهداشتی اکثراً به جدالی بین والدین و فرزندانشان تبدیل 
می شود.

گاهی مقاوت والدین و برخورد سخت گیرانه نسبت به این مسئله اثرات نامطلوبی را در پیش خواهد داشت که با پافشاری زیاد ازجانب کودک ، لجبازی وبرخوردهای پرخاشگرانه  درجهت رسیدن به هدف شدت می یابد. گاهی حل مسئله ای به این سادگی تبدیل به تنشی بزرگ در خانه می شود در این هنگام والدین باید با صبوری و آرامش تلاش کرده که با فرزندشان به تفاهم رسیده و ابعاد مسئله را بررسی کنند در صورتی که می‌توانند پاسخگوی درخواست بوده و در غیر اینصورت فرزندشان را قانع کرده که پذیرش مسئولیت یک موجود زنده سخت و طاقت فرسا می باشد و درکنار تمام لذت هایش مسئولیت های سنگینی نیز به همراه دارد . ریشه یابی انگیزه واقعی نگهداری حیوان توسط کودک می تواندکمک بزرگی برای والدین باشد تا بهتر بتوانند با فرزندشان به توافق برسند با آگاهی به علت اصلی می توان روش مناسب تری برای کنار آمدن با کودکان پیدا کرد و از بروز تنش و بحث های بیهوده که منجر به جدال می‌گردد پیشگیری نمود.

اصرارکودکان برای داشتن حیوان دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد.

   1-  برخی ازکودکان و نوجوانان واقعا عاشق حیوانات اند و از نگهداری آنها احساس لذت
کرده و از اینکه مسئولیتی به آنها واگذار شود احساس رضایت می‌کنند.

    2-  گاهی نگهداری حیوان برای پرکردن تنهایی است و فرزندانمان به دنبال موجودی می‌گردند تا تنهایی خود را با آن پر کند مخصوصاً در قرن حاضر که اکثر کودکان زمان طولانی در تنهایی سپری می‌کنند و والدین به اجبار برای تامین معاش ساعت ها در بیرون از منزل مشغول هستند ، فرزندانمان عشق و محبتی را که خود خواهانش هستند نثارموجودی دیگر می‌کنند .

    3-  از سوی دیگر گاهی بهانه داشتن یک حیوان خانگی حاصل حسادت و یا تقلید ازکودکان دیگر است . دردست دوستان خود حیواناتی دیده اند ودریک لحظه به داشتن حیوان علاقمند شده اند بیشتر مواقع علاقه شان زودگذر و سحطی است و بعد از مدتی پشیمان 
می شوند.

نگهداری از حیوانات در منزل مستلزم رعایت اصولی است که نیاز به بررسی های فراوان دارد. یکی از مسائلی که بیشتر والدین را از انجام این عمل منع می‌کند بعد بهداشتی است . ترس والدین از اینکه با ورود یک حیوان به منزل فرزندانشان در معرض بیماری های مختلف قرارگیرند. باید پذیرفت که درکنار تمام لذت های که نگهداری حیوانات دارند یکسری مشکلات نیز بوجود می آورند همانند:

      -        ایجاد حساسیت ومشکلات تنفسی و پوستی برای کودکان

      -    حیوانات خانگی که از منزل بیرون برده می شوند به ویژه مناطق جنگلی در معرض آلودگی هستند ممکن است دچار آکنه یا بیماری های دیگری که بین انسان و حیوان مشترک اند شوند.

      -    درصورت عدم نگهداری درست باعث انتشار بعضی از عفونت ها و انگل ها به انسان 
می شوند به عنوام مثال مدفوع گربه و سگ ممکن است موجب بیماری توکسوپلاسما شود این بیماری ممکن است منجر به کوری شود، مخصوصاً برای زنان باردار خطرناک می باشد .

برای جلوگیری از بیماری باید یکسری از مسائل بهداشتی به کودک آموزش داده شود شاید این مورد شروع  خوبی برای آموزش رعایت بهداشت فردی وعمومی به فرزندمان باشد .

برای جلوگیری از انتقال بیماریها توسط حیوانات رعایت یکسری نکات ضروری می باشد :

     -    به فرزندتان تذکر دهید پس از هر بار تماس با حیوان باید دستها یش را با صابون یا مایع پاک کننده بشوید در صورت در آغوش گرفتن حیوان حتماً باید لباسهایش را  عوض کند.

     -        محل دفع حیوان را باید با سرپوشی بپوشانید تا آلودگی انتقال پیدا نکند .

     -    هیچگاه کودکتان را با حیوان تنها نگذارید و به وی بیاموزید که بعد از بازی کردن با حیوان باید چه مراحلی را طی کند و چگونه به نظافت خود بپردازد.

     -    مخصوصاً والدینی که کودکان زیر 5 سال دارند باید در مورد نگهداری حیوان خانگی توسط فرزند بزرگتر حساس تر باشند، کودکان در سن پایین عادت دارند هر چه در دیدشان است به دهان می برند.

     -    حتماً محل مخصوصی در خانه برای نگهداری حیوان در نظر بگیرید به نحوی که محل زندگی حیوان با اعضای خانواده مشترک نباشد.

     -    کودکان در سنین پایین نحوه صحیح برخورد با حیوان را نمی داند و ممکن است حیوان را آزار داده که منجر به عکس العمل تهاجمی از طرف حیوان شود.

     -    فراموش نشودکه هر چند ماه یک بار حیوان را نزد دامپزشک برده و برای پیشگیری ازبیماریها ازآمپول های ضد انگل و داروهای تجویز شده برای حیوان استفاده شود.

مسئله ای که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در سطور بالا به آن اشاره شد این که چه زمانی می توان خواسته کودک را پذیرفت و حیوان مورد علاقه اش را تهیه کرد .

بنابر تحقیقات روانشناسان بچه های کوچکتر از 12 سال توانایی ذهنی و جسمی نگهداری فردی از حیوانات خانگی را ندارند برخی از آنان واقعاً حیوانات را دوست دارند اما وقتی زمان مراقبتهای روزانه فرا می رسد این کار به مسئولیت بزرگی تبدیل می شود . به این مسئله به عنوان فرصتی باید نگاه کرد تا مسئولیت پذیری را به کودک آموخت درصورتی که در سن کمتر از 12 برای فرزندتان حیوانی تهیه کنید باید زمان بیشتری را صرف آموزش و کمک به کودکتان کنید و قسمت عمده مسئولیت ها را بر عهده بگیرید.

نگهداری حیوانات خانگی می تواند تجربیات آموزنده و بسیار ارزشمندی را در اختیار کودکان قرار دهد، از جمله ایجاد حس مسئولیت پذیری، احترام به طبیعت و دیگر موجودات زنده . برای کودکتان برنامه ای ترتیب دهید تا مطابق آن از حیوانش نگهداری کند و در این برنامه همراهیش کنید تا به مرور زمان در پذیرش مسئولیت به استقلال کامل برسد .

       أ‌-   از فرزندتان بخواهید با کمک شما جدولی تنظیم کند و همه کارهایی را که باید انجام دهد در 2 فهرست جداگانه یکی روزانه و دیگری هفتگی بنویسد. از این فهرستها کپی تهیه کرده و آن را به دیوار بچسبانید و از وی بخواهید هر روز پس از انجام هر کار، جمله ی آن کار را در خانه مخصوص خودش علامت بزند. از طریق این فهرست فرزندتان کارهایی که باید انجام بدهد در یادش می ماند و در ضمن منظم بودن برای وی عادت خواهد شد، یاد خواهد گرفت برای انجام هر کاری باید برای خودش برنامه ای مکتوب داشته باشد .

      ب‌- بهتر است امور مربوط به نگهداری از حیوان را به برنامه های روزانه وصل کنید تا بهتر در خاطرش بماند به عنوان مثال: " تاکید کنید که همیشه قبل از شام غذای حیوان را باید داده باشد"

      ت‌- اگر فرزندتان فراموش کرد که کارهای حیوان را انجام دهد و یا سهل انگاری کرد برایش مجازاتی منطقی در نظر بگیرید " به دلیل اینکه قفس حیوان را تمیز نکرده ای به مدت یک روز حق نداری نزدیکش شوی و با آن بازی کنی "

     ث‌- بهتر است زمانی که به مدرسه می رود از حیوانش نگهداری کنید تا کودک اضطراب نداشته باشد که در زمان نبودنش کسی نیست غذای حیوان را بدهد و به وی بگویید که در ازای این لطف شما زمانی که به خانه بر می‌گردد باید یکی از مسئولیت های خانه را بعهده بگیرد.

     ج‌-  اگر فرزندتان با تمام برنامه های که برایش در نظرگرفته اید باز هم در نگهداری حیوان 
سهل انگاری کرد به وی فرصتی دهید و بگویید " اگر تا آخر هفته رفتارش را تغییر ندهد و
 مسئولیت هایش را انجام ندهد مجبور خواهید بود خانه ی  جدیدی برای حیوان پیدا کنید" و بر روی تصمیمتان استوار باشید در صورتی که تغییری ایجاد نشد حیوان را بفروشید یا به باغ وحش بسپارید حتی اگر فرزندتان مقاومت کرد.

  یکی دیگر از ابعاد این مسئله تاثیر روحی و روانی نگهداری حیوانات بر روی کودکان و نوجوانان است. روانشناسان معتقدند که نگهداری حیوانات باعث می شود که کودک و نوجوان روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد که همین مسئله سطح سلامتی فرد را افزایش می دهد حیوانات می توانند برای بهبود شرایط کودکان و نوجوانانی که در معرض طرد یا  گوشه گیری اجتماعی هستند استفاده شوند.

  ارتباط و وابستگی روحی که میان حیوان و کودک ایجاد می شود می تواند تا حد روابط بین انسانی ( همانند رابطه خواهر و برادر یا دو دوست صمیمی ) مستحکم و عمیق شود به همین ترتیب می تواند فواید روحی و روانی مشابه آن را هم داشته باشد. از دست دادن و مرگ حیوان گاهی با عوارض روحی شدید همراه می شود که شباهت زیادی به داغ دیدگی دارد. ممکن است کودک یا نوجوان به هیچ عنوان تحمل و ظرفیت بیماری یا مرگ حیوانش را نداشته باشد . و به دنبال بروز چنین مشکلاتی با عوارض و پیامدهای ناخوشایند روحی و روانی که گاهی غیر قابل جبران هستند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند روبرو شوند مساله غیر قابل انکار اینکه حیوانات می توانند به ایجاد رشد اعتماد به نفس و عزت نفس به کودکان کمک کنند و از جنبه های مختلف در رشد احساسی کودک تاثیر مثبتی داشته باشند به عنوان مثال: فرزندانمان در تماس با حیوان خانگی در جریان موضوعات مهمی همچون تولید مثل، تولد، مرگ و.... قرار می گیرند.

در هر صورت می توان با برنامه های بهداشتی که توسط دامپزشک ارائه می شود حیوان را مطابق شرایط بهداشتی خود و جامعه نگهداری کرد و طبیعی به نظر می رسد که تمام حیواناتی که بطور مستقیم از حیاط وحش به منزل می آیند خطرناک هستند همانند سنجاب، راکون و خرگوش که نگهداری آنها مستلزم رعایت نکاتی است تا با شرایط جدید تطابق پیدا کند.

                                                                         ستاره حمیدی

                                                                     کارشناس روانشناسی